×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Fragbite

Behandla matchmaking och ta det till nästa nivå

62
Funktionen som fick Counter-Strike: Global Offensive att växa är på väg neråt. Positivt för andra spelplattformar, men negativt för spelets tillväxt. I denna artikel ger jag ett förslag på en potentiell lösning som till och med kan ge spelet ytterligare ett skjut.
För varje dag som går ser man fler och fler trådar runtom på internet om hur spelare lessnat på matchmaking i Counter-Strike: Global Offensive. Funktionen, som spelade en huvudroll i spelets raketökning, har nu blivit något av ett hatämne, men står tryggt ändå — för stunden. Jag är rädd för att regioner bara är ett alternativ ifrån att konkurrera ut Valves egna tjänst, vilket skulle vara förödande för tillväxten. Vid vidare eftertanke tror jag att lösningen är förhållandevis simpel.

Först och främst vill jag understryka att jag personligen inte stött på några större matchmaking-problem på förvånansvärt länge. Dock beror det mycket på att jag inte spelat alltför mycket matchmaking sedan Playnation återupplivades. I min umgängeskrets är jag absolut inte ensam om att föredra "PN", och det är av samma anledningar som att folk skriver sina hat-trådar om matchmaking.
  • Fuskare
  • Dåliga servrar
  • Fel inställningar
  • "Competitive matchmaking" känns inte alls "competitive"
Nu tror jag inte att "MM" kommer dö ut helt och hållet eftersom de lägre rankade spelarna fortfarande finner det underhållande, men på högre rank tror jag många regioner bara behöver få en acceptabel, alternativ plattform presenterad för sig för att att högrankad matchmaking skall dö ut. Jag vill tro och hoppas att Valve faktiskt inser att de som just nu dras med högrankad matchmaking är framtidens e-sportstjärnor, och därför känns det som ett gyllene tillfälle att faktiskt ta vara på det.

Problem och önskan



Låt mig möta riktiga lag och ge mig något att spela för

En stor anledning till att just jag drar mig till exempelvis Playnation är att det alltid är "stack vs. stack". Att stacka på matchmaking innebär inte att du alltid får möta en annan stack, dessutom ses det som "tryhard" att spela klanspel över matchmaking. Sedan spelar man ju egentligen inte för någonting i "competitive matchmaking" i dagsläget, mer än att behålla sin, eller avancera i, rank. Och man har ju börjat ifrågasätta om man ens vill avancera i rank då antalet fuskare ökar avsevärt för varje steg man tar. Fuskbiten kommer vi dock till senare!

Ge mig bättre servrar — med rätt inställningar

Detta ser jag personligen som det minsta problemet, men tycks vara ett större problem för andra. Att spela på servrar med exempelvis 64 tickrate, 2 minuter roundtime och 45 sekunder C4-timer känns i längden väldigt matt. När det kallas "competitive" förväntar man sig att det skall vara samma serverinställningar som proffsen spelar med, och då borde i alla fall bomben och rundtiden kunna förvrängas till något mer likt, ja, tävlingsinriktat CS:GO.

Få mig att sluta fuskanklaga

Givetvis kommer fuskanklagelser överallt i Counter-Strike, och det har det gjort sedan mer än tio år tillbaka. Jag vet också att det är lättare sagt än gjort att uppdatera ett antifusk så pass att det är omöjligt att kringgå, men att lägga mer fokus på det ser jag som högst väsentligt. Dessa "ban waves" skall inte komma en gång i kvartalet, de skall komma en gång i veckan. Jag säger inte att EAC (som Playnation kör) är perfekt, men det känns betydligt mycket tryggare.

Potentiella lösningar



Lansera team-matchmaking

Jag tror att en "team-matchmaking"-lansering skulle lösa många av mina problem, och jag är medveten om att det har lagts i förslagslådan mer än en gång. Ponera att man kan spela lag mot lag (steamgrupp mot steamgrupp?), och att då hela laget får en rank eller någon sorts lagbaserad "MMR" istället för att det bara är spelare som får rank. Man kan då lansera "den officiella laddern", och på så sätt kan man faktiskt spela om att bli ett av världens bästa lag. Bara tanken av en sådan simpel grej ger mig lite fjärilar i magen.

Notera att det ändå inte skulle vara en majoritet som spelade team-matchmaking, vilket innebär att förhållandevis få servrar skulle krävas till en början. På dessa skulle man faktiskt kunna ha 128 tickrate, rätt round time, C4-timer och dylikt, exklusivt för "team-matchmaking". Detta skulle gynna mer seriösa spelare något otroligt, och även bädda för något större som exempelvis kan vara kopplat till major-turneringar. Dock måste fuskarna först hanteras.

Låt fuskarna kämpa

Fuskbiten är ju definitivt den svårare lösningen. Skall man uppdatera VAC så pass intensivt att det skall vara näst intill omöjligt att möta fuskare krävs det oerhörda resurser, men det finns ju andra lösningar också. Jag vet att vissa MOBA-spel inte tillåter dig att spela rankade matcher förrän du uppnått ett visst krav i speltid, till exempel. Detta skulle göra det mer smärtsamt att köpa nya konton så fort ditt blir bannlyst.

Jag förstår dock att det lär vara ganska enkelt att farma upp speltid, så det är ingen solid lösning. Men skulle man hitta flera liknande lösningar och baka ihop dem till en enda stor klump kanske ångesten att kriga sig upp till att kunna spela team-matchmaking gör att det helt enkelt inte är värt att fuska.



Detta är bara mina tankar kring hur man gör matchmaking inte bara roligare, utan nyttigt. Görs detta tror jag att man svetsar samman hela scenen och således förhindrar att splittras — igen.

Vad tror ni? Skulle "team-matchmaking" som presenterat ovan kunna lösa problemet? Hur stoppar man fuskare på enklaste sättet? Dela med er av era åsikter och förslag i kommentarsfältet nedan!

92 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 92 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..