×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

RecensionHörlurar

Recension: HyperX Cloud Revolver

1
HyperX fortsätter att lansera gamingheadsets. Den här gången handlar det om FPS-lurarna Cloud Revolver och vi har synat dem i sömmarna så här inför lanseringen.
Kingston har genom varumärket HyperX synts allt mer inom esportscenen under de senaste åren, inte minst tack vare sina headsets i Cloud-familjen. Nästa måndag väntar så Cloud-familjen tillökning, detta då HyperX Cloud Revolver officiellt lanseras (går dock att köpa redan nu hos utvalda återförsäljare). Cloud Revolver är inte någon fortsättning på de två befintliga headseten i familjen. Nej, det handlar om en egen typ av produkt som är speciellt utvecklad för FPS-spelande. Vad kan passa bättre för mig att testa?

Testet

Cloud Revolver kommer väl förpackad i en stilren kartong (som har ett informativt skal runt sig). När kartongen öppnas ser vi bra med vaddering och, så klart, det högintressanta headsetet. Det finns inte så mycket mer än så i kartongen. Det handlar om headsetet med kabel, en mikrofon (löstagbar) och en förlängningssladd som, via en volymkontrolldosa, delar upp den ursprungliga 3,5mm-kontakten i två (mikrofon och ljud). Cloud Revolver är ett stereoheadset och saknar möjligheten att ansluta det till datorn via USB (för att få 7.1-ljud). Detta är någon jag grämer mig över något då ljudutgången på min MacBook Pro är trasig. Nåja, det är mitt problem. Jag utför trots allt huvudsakligen testet på min stationära dator.

Detta headset består av två rejäla kåpor som bör passa öron av de flesta variationer. Kåporna sitter ihop med hjälp av en otroligt flexibel stålram som har en perfekt balans mellan flexibilitet och hållfasthet. Detta gör att Cloud Revolver passar stora huvuden lika bra som de mindre, det eftersom att headsetet alltid sitter på plats utan att för den sakens skull klämma åt runt huvudet. Själva kåporna är gjorda i plast och de har vaddering i konstläder med någon sorts minnesskum inuti. Jag kan inte påstå att de stänger ute allt för mycket ljud men ändå så pass att jag inte har några problem att höra vad som händer i ett spel trots att TV:n står på i bakgrunden med en film på hög volym. Cloud Revolver har dessutom ett flexibelt huvudband som gör att det ligger bekvämt uppe på hjässan. Rent utseendemässigt skiljer sig det rätt rejält mot de tidigare headseten i Cloud-familjen och ger ett helt okej intryck, även om de blanka, plastiga sidorna är ett minus i mina ögon.

Tekniska specifikationer:

Hörlurar
Hörlursteknik : Dynamisk
Ljudutgångsläge: Stereo
Frekvensrespons: 12 - 28000 Hz
Max. inmatningsström: 500 mW
Total Harmonic Distortion (THD): <2%
Känslighet: 104.5 dB/mW
Impedans: 30 ohm
Bländare : 50 mm
Magnetmaterial: Neodymium

Mikrofon
Typ: Bom (löstagbar)
Mikrofontyp: Kondensator för elektretmikrofon
Känslighet: -40 dB
Frekvensrespons: 50 - 18000 Hz
Specifikationer för ljudingång: Enkelriktad - 50 - 18000 Hz

Allmänt
Passar: PC, Mac, PS4, Xbox One, Wii U och mobiler.
Certifiering: TeamSpeak
Fabriksgaranti: 2 år
Vikt: 376 g

Okej, Cloud Revolver är som sagt var utvecklad med särskild fokus på FPS-spel. Det gäller oavsett om du spelar dem på en PC eller någon konsol. Låt mig dock redan nu göra klart att det presterar riktigt bra i många andra avseenden också.

Jag tycker att headsetets 50mm element bjuder på ett riktigt klart, omfångsrikt ljud med en mycket trevlig bas. Detta gör att jag inte har haft några som helst problem med att använda det varken när jag lyssnar på musik eller när jag ser på film/serier. Efter att ha justerat inställningarna för mitt ljudkort en aning och valt tre, för mig bra, förinställningar kunde jag snabbt ställa om mellan spel, musik och film. Fast i ärlighetens namn kom jag i slutändan mest att köra med mina filminställningar hela tiden, bortsett från då jag spelar Counter-Strike: Global Offensive. HyperX marknadsför headsetet med orden "Studio-grade sound stage" och även om jag tror att många ljudtekniker skulle ifrågasätta den formuleringen måste jag själv säga att Cloud Revolver ändå imponerar.

Som jämförelse har jag främst lutat mig mot HyperX Cloud II och Plantronics RIG 500E. Om vi börjar med Cloud II tycker jag helt klart att det nyare, och dyrare, Cloud Revolver har en bredare ljudbild. Det är just detta, tillsammans med ett klart och tydligt ljud, som gör dem perfekta för FPS-spel. Cloud II är ett riktigt fint headset det också, inte minst med tanke på prislappen, men Cloud Revolver upplever jag passa mig som FPS-spelare än bättre. Jag vill nog även påstå att ljudet är bättre än i RIG 500E, även om jag tycker att det headsetet har en del andra fördelar jämfört med Cloud Revolver. En klar förbättring jämfört med tidigare headset i Cloud-familjen är mikrofonen. Ljudet har fått ett mycket bättre djup och passar lika bra när du spelar som om du sitter i ett Skype-möte (vilket jag har gjort). Mikrofonen är väldigt böjbar samtidigt som den, med sin gummering, känns rätt rejäl. Kom dessutom ihåg att Cloud Revolver fungerar finfint tillsammans med din smartphone.

Hur är det då på den negativa sidan? Ja det finns några saker att anmärka på här. Till att börja med har vi stålramen som i sig fyller en riktigt bra funktion, men det finns en klar baksida med den. Är du en person som ofta är upp med händerna runt huvudet när du sitter och spelar får du undvika att röra vid ramen. För så fort du nuddar ramen skickas vibrationer till kåporna och det lever om en hel del. Detta kan med andra ord bli riktigt irriterande. Sedan har vi det här med att det saknas USB-kontakt. Som jag förstår det kommer HyperX att släppa ett framtida Cloud Revolver S som då har USB-kontakt och stöd för 7.1-ljud från Dolby. Affärsmässigt säker helt rätt, men för 1290 kronor tycker jag att valmöjligheten skulle ha fått finnas där redan nu. Som med Plantronics RIG 500E.

Slutsats

I slutändan måste jag ändå ställa mig frågan om Cloud Revolver är värt sin prislapp om 1 290 kronor, inte minst då Cloud II (och så klart Qpad QH-90) är riktigt bra och kostar flera hundra mindre. Även Plantronics RIG 500E har gått ner rejält i pris på senaste. Här handlar det givetvis en hel del om hur stor plånbok du har. Med Cloud Revolver får du dessutom en snäppet vassare mikrofon än hos Cloud II och även ljudet känns något vassare, inte minst i FPS-spel. Jag kan dock inte låta bli att rekommendera detta headset för de som känner att de har råd samt som vill ha ett riktigt bekvämt och flexibelt headset med bra ljud.

Positivt:
  • Imponerande ljud.
  • Riktigt bekvämt.