×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
8

CS:GO är infekterat.

Postat av wiko den 20 Oktober 2014, 12:42
36 kommentarer · 1 769 träffar
Hallå hallå! Jag är väl vad man kan säga en no-namer när det kommer till CS-scenen. Jag har dock varit inbiten och insnöad på allt som har med CS:GO att göra det senaste året.
Jag skulle vilja dela med mig av mina tankar kring scenen och lätta lite på hjärtat!

Jag följer nästan alla matcher, LAN-turneringar, proffs som streamar och sen lägger jag även ner läskigt många timmar på eget spelande.
Jag ska inte ljuga, hade jag fått chansen att spela i ett lag så hade jag tagit den!
Det som är häftigt med CS:GO är att scenen är tight, semiproffs får möta proffs, nystartade projekt får möta semiproffs och ibland även proffs.
För det finns alltid något att spela! Faceit, Playnation, ESEA, MM, cuper från olika platformar och BYOC-lan, you name it!

Ta nu i helgen exempelvis.
Faceit var host för kvalet till DreamHack Winter som är en majorturnering, vem som helst kunde anmäla sig vilket glädjer oss drömmare som vill mäta sin förmåga.
Då blir man inget annat än förbannad när inget antifusk-program används. Det är sjukligt att ens få en chans till att använda sig av fusk i ett kval för en major!

När ska CS-scenen börjas ta på allvar? Jag tycker synd om människor som lägger ner energi och passion på e-sporten när den ständigt smutsas ner.
Nu i helgen fick ett lag med fuskare gå vidare i match efter match (DH-kval) med fuskanklagelser från höger och vänster utan att Faceit gjorde något.
Först när Flipsid3 lämnade in sin protest så togs det på allvar.
Det omtalade laget med fuskare ställde förmodligen upp med liknande lineup i kval #2 som hölls på söndagen för jag kände igen ett nick.
Så jag kollade på matchen då de mötte mina vänner och big fucking surprise, de fuskade. När och vart ser vi dom nästa gång? För det kommer bli en nästa gång.
Vad var straffet? VAC-ban? De gör ett nytt konto och hoppas att nästa gång gå obemärkt till slutspel/lan.
Det är nästan så att man hoppas att ett fuskande lag får en plats på DH så att skandalrubriker kan skapa någon form av jävla respons och motarbete mot regelvidrigt beteende.
Detta kommer förmodligen inte att hända för jag får en känsla av att människorna som har möjlighet att göra så att CS-scenen står för prestige, tävling, passion och ära hellre tar pengarna
som genereras i den nuvarande nedsmittade och sjuka scen vi ser idag.

CS kommer aldrig att bli en respekterad scen så länge vi inte har nolltolerans eller straffsystem mot fusk.

Det som är skrämmande är dock vad denna epidemi med fuskare gör med ens eget huvud. Jag får påminna mig själv när jag går igenom ett demo att man ska ge någon "The benefit of the doubt".
Jag tycker synd om de riktigt duktiga spelarna där ute som åkt på ban för att det "såg ut som fusk" enligt någon förbannad OnlineBOT som har för mycket fritid som inte kan acceptera att han blivit ägd.
Det där är ju skrämmande, man ska inte behöva vara rädd för att fucka ur på servern.
Duktiga CS-spelare ska inte behöva be om ursäkt eller vara rädda, det är vad fuskare ska göra. Men folk är inte rädda för att fuska för de har INGET att förlora förutom någon hundring.

Jag kan inte vara ensam med att känna såhär: När jag har ett riktigt sjukt momentum och flow och skotten bara sitter så tappar jag det momentumet DIREKT vid en fuskanklagelse.
Det brukade vara hur lätt som helst att avfärda en fuskanklagelse för man vet ju själv att man inte fuskar.
Men idag sitter det folk som lever för att sätta dit "fuskare" och de kommer använda minsta lilla sak för att rättfärdiga sin anklagelse. Kolla vad som hände med emilio.
Jag tänker inte sitta här och försvara eller anklaga emilio, det är inte min sak! Det jag säger är att det lades upp filmer på youtube som togs på fullt allvar, för folk ser hellre någon skyldig än oskyldig.
Där har vi en ENORM lucka med scenen idag. Det ska vara LÄTT att avgöra vem som fuskat och inte fuskat. Det ska inte bestämmas av folk utan auktoritet.
Jag säger inte att emilio har fuskat, jag säger inte heller att han inte fuskat, det jag säger är: IFALL han inte fuskat så ska det vara LÄTT att se, det förtjänar alla! Men så är det inte idag.

Jag skriver detta för att jag vill att framtida CS ska vara friskt. Jag vill att det ska vara rent och att en infektion snabbt ska upptäckas och åtgärdas.
Men idag hugger vi av det smittade benet och två nya smittade ben växer ut. Det är för fan inte jakten på botemedlet för cancer, det är jakten på botemedlet för Wallhack och Aimbot!
HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Jag sitter inte på några lösningar eller svar men jag kan inte vara ensam om att känna sig förtvivlad över att det finns människor som jobbar stenhårt för att framföra e-sport som en riktig sport.
För att sedan se scenen rasa på grund av fuskare. Fuskare som får nya chanser gång på gång.
CS kommer aldrig att bli en fullt respekterad e-sport ifall folk som inte kan följa regler fortsätter gå obemärkt och ostraffat.

Tack ifall du orkat läsa såhär långt. Kritik är välkommet.


36 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 36 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..