×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Mina tänder, tandläkar kostnader? bilder

Postat av fAKE! den 5 Augusti 2008, 02:16
38 kommentarer · 958 träffar
Hejsan!


Jag har väldigt dåliga tänder och det senaste halvåret har jag haft sönder 2 tänder totalt. d.v.s. dom är helt borta.


Den första gick till så att jag haft ett hål som dom borrat lite i och därefter lagat. Lagningen har spruckit efter ett tag och då har dom gjort om samma processedur tills hålet blivit väldigt stort inuti tanden.


händelse nr 1!

Åt en hård lakris bit. Peppar turk eller vad dom kallas. Tanden sprack i 2 delar och jag kände hur allt lossnade, gjorde inte ont men blev helt förskräckt.

Detta var cirka 4 månader sedan.


För cirka 2 timmar sen var det någon som postade en tråd om att Öppna cola flaskor med tändera. Tänkte testa genom att jag hade en flaska hemma.

Dock var det inte så JÄTTE KULmed tanke på att en annan tand sprack helt också!


obs! jag har gjort rot fyllningar i båda tänderna men fortfarande!

Dessa 2 tänder är dom jag haft problem med, d.v.s. mina tuggtänder.


det saknar 2 tänder i munnen på mig. och jag fyllde 20 i Januari!


nej jag har ingen kontakt med mina föräldrar och jag bor själv sen många år tillbaka. har ingen tandförsäkring eller sjukförsäkring.


hur mycket kommer det kosta?


http://data.fuskbugg.se/skalma n01/---------DSC00102.JPG


som ni ser den närmsta hände nu och sedan på andra sidan också uppe är den andra(var den andra)!


ända bra i detta är att ingen syns när jag ler och min flickvän har inte ens sätt det än!


men jag måste fixa det!


*stavfel ber jag om ursäkt för.


tack på förhand!


EDIT #1 Den första juli har jag för mig nya tandläkar regler trädde i kraft. innebär att ifall kostnaden sticker iväg för mycket så får man kanske 20% rabbatt ifall det går över 5000 kr och ifall det är över 10 000 kr är det 40 % nått i stil med det. kan någon bekräfta detta?


Edit #2


Hitta nånting nu när jag googla runt!


Hur fungerar det nya tandvårdsstödet?


Alla som bor i Sverige omfattas av tandvårdsstödet från och med det år de fyller 20 år.


Tandvårdsstödet har två delar:


* ett allmänt tandvårdsbidrag, som också kallas tandvårdscheck

* ett högkostnadsskydd.


Det viktigt att veta att högkostnadsskyddet inte baseras på tandläkarens pris utan på ett referenspris, som Försäkringskassan tar fram.


Tandvårdsbidraget finns som patientens tillgodohavande hos Försäkringskassan och betalas ut till tandläkaren eller tandhygienisten som utför behandlingen.


Första juli varje år kommer en ny tandvårdscheck. Man kan spara bidraget från ett år till ett annat och använda två bidrag under ett år, samtidigt eller vid två olika tillfällen. Men det går aldrig att ha till godo eller använda mer än två checkar samtidigt.


Vilka får tandvårdsbidrag?

Hur mycket man får i tandvårdsbidrag beror på hur gammal man är:


* Till och med det år som man fyller 29 år är bidraget 300 kronor per år.

* Från och med det år man fyller 30 år och till och med det år man fyller 74 år är bidraget 150 kronor per år.

* Från och med det år man fyller 75 år är bidraget 300 kronor per år.


Tandvårdsbidraget kan användas till undersökningar och förebyggande behandlingar, men också till andra behandlingar. Däremot kan man inte använda tandvårdschecken till kosmetisk behandling, till exempel tandblekning.




Hur fungerar högkostnadsskyddet?


För varje behandling som ingår i tandvårdsstödet finns ett referenspris som ersättningen i högkostnadsskyddet beräknas utifrån. I referenspriset ingår också materialkostnader.


Högkostnadsskyddet börjar gälla när man inom loppet av ett år har kommit upp i tandvårdskostnader på mer än 3 000 kronor, räknat på de priser som finns i referensprislistan.

Sedan betalar Försäkringskassan ersättning för


* 50 procent av referenspriset för behandlingar som kostar mellan 3 000 och 15 000 kronor

* 85 procent av referenspriset för den del av kostnaden som överstiger 15 000 kronor.


Tandläkaren är inte bunden av referenspriset utan kan ta ut ett pris som är högre eller lägre.


Om tandläkarens pris är högre än referenspriset får patienten betala mellanskillnaden. Men om tandläkaren tar ut ett lägre pris beräknas ersättningen på det pris man betalat.


Kostnaden kanske inte överstiger 10 000 kr i alla fall. vad tror ni?



Tillägg: Mina tänder är gula på kortet för att jag snusar väldigt mycket och jag borstar tänderna 3 ggr om dagen sedan jag fick rejält med tandvärk för cirka 1 år sedan.

Har ej haft problem med några andra tänder utan just dessa 2 som jag tuggat med ifall man säger så.


EDIT #3


Nej jag lever inte på Socialen. Jag har fast jobb. vill dock igentligen inte tala om vad jag jobbar som för folk kommer då hata mig. Men jag tjänar lagom, får ut cirka 14-15 efter skatt.

dock har jag ett par skulder jag släpar på sen gymnasiet, för att JAG INTE VILLE leva på socialen. så öppna inte munnen innan ni vet.


Edit #4 Sluta bry er om min skäggväxt!


http://data.fuskbugg.se/skalma n01/-----------DSC00074.JPG


så ser jag ut! kanske ser barnslig ut men jag är ändå 20 år och jag kan inte rå för hur mitt hår växer på kroppen!

Gillar du tandläkaren?

69 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

38 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 38 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..