×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
0

Någon ekonom här? (kunnig om A-kassa/arbetsbefriande)

Postat av robinjohansson den 24 November 2015, 15:23
11 kommentarer · 771 träffar
Hej,

Jag sitter i en sits där jag blivit erbjuden att sluta mitt arbete då det snart blir varsel och istället få 6 mån betald uppsägningtid arbetsbefriat under 6 månader eller en stor klumpsumma under 1 månad om jag så vill.

Mitt mål är att kunna få klumpsumman och samtidigt ha rätt till A-kassa och gå till arbetsförmedlingen som arbetslös.

Som jag förstått så räknar A-kassan på lön/arbetstid och att om jag får betalt klumpsumma eller över 6 månader så räknas det som lön och att man inte har rätt till A-kassa under tiden dom räknat att jag får någon form av betalning.

Hur kan man gå till väga? Min arbetsgivare är givmild och kan nog stretcha sig för att lösa det för mig.

Min tokiga ide(?):
Arbetsgivaren ger mig en klumpsumma som är summan av 6mån betalt och skriver sedan in 50% extra lön senaste 12 månaderna i arbetsgivarintyget och då visas inget om summan jag fått är arbetsbefriande eller arbetsvederlag och sedan så skriver arbetsgivaren in att jag arbetat på uppsägningstid senaste 6 månaderna.

Vad är smartast att göra?
Föregående tråd
Nästa tråd

11 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 11 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..