×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

krockade, får jag behålla mitt körkort?

Postat av ivzeck den 10 December 2014, 23:21
25 kommentarer · 19 228 träffar
Hej! Var idag med om min första krock, inte särskilt trevlig upplevelse är att tillägga.

Jag körde hem från skolan (är 18 år och haft mitt körkort sedan i juni månad) och körde på en dam bakifrån i runt 50 kilometer/h. Inga personskador som på någon av oss _vid tillfället_.
Min bil är kaputt och hennes är ok, enda som hände var att hennes dragkrok böjdes in i bilen en aning.

I mitt vittnesmål sa jag att jag sänkte musiken på radion och tappade fokus i en sekund och det ledde till olyckan. Jag var chockad och tänkte inte riktigt fullt ut, sanningen var att jag inte såg henne blinka, höll lite för kort avstånd och sedan skruvade ner radion (såg inte det men hon måste ha bromsat hastigt).

Har talat med 2 poliser, båda har olika syn på situationen. Polisen på plats förklarade att jag antagligen blir fälld för vårdslöshet i trafik medans polisen efter olyckan sa att det inte är grovt nog.

Jag hittade detta på internet för 10 minuter sedan: "Följande typfall torde inte beivras som vårdslöshet i trafik:
• sammanstötningar inom tätort som beror på bristande uppmärksamhet"
och
"• inte iakttagit högerregeln, väjningsplikt eller hållit för kort avstånd till
framförvarande fordon"

Frågan är om det klassas som en "sammanstötning" eller som en krock.
Damen i fråga var trevlig, men frågan är vad hon har sagt i sitt vittnesmål.

Kommer jag få behålla mitt körkort eller kommer transportstyrelsen ta det ifrån mig?

25 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 25 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..