×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

derealization/depersonalization

Postat av Ford Prefect den 26 September 2014, 22:25
5 kommentarer · 736 träffar
Dagens ungdomar måste få veta mer om psykologiska sjukdomar. Ni kanske går runt på en sjukdom som ni tror är normalt. De problemet hade jag, jag har gått runt i 10 år med derealization utan att veta att den sjukdomen ens fanns. Därför ska jag starta en serie där jag skriver smått om de vanligaste sjukdomarna, och om intesset finns så ska jag fortsätta. Jag använder mig av boken DSM-5 som psykologerna använder för att diagnoserar mäniskor.

VIKTIGT: BARA EN LEGITIMERAD PSYKOLOG KAN DIAGNOSERA DIG
(glöm inte att rösta för nästa psykisk sjukdom)
Då börjar vi med derealization/depersonalization.

Derealization/depersonalization är en dissociativ störning som kännetecknas av och / eller avbrott i det normala integrationen av medvetande, minne, identitet, känslor, perception, kropp representation, motorik och beteende.

Kriterier för att man ska få diagnosen:

A. Förekomst av långvarig eller återkommande upplevelser av personlighetsförändring(depersonalization, derealization, eller båda.

Depersonalization:

Man upplever overklighet, att man är bortkopplad ifrån jaget, eller att man är utomstående obervatör med anspeling på sina tankar, känslor, sinnesuttryck, kropp, eller insatser (till exempel, perceptuella förändringar, förvrängda tidsuppfattning, overklig eller att man har en frånvarande själ, emotionella och /eller fysisk bedövande.
(bilden beskriver det ganska bra: http://www.whyanxiety.com/wp-content/uploads/2011/10/Derealization.jpg)

Derealization:
Man upplever att omgiviningen overklig (t.ex. individer eller föremål upplevs som overkligt, drömlikt, dimmigt, liv löst, mindre, eller visuellt förvrängda).

B. Att man är medveten om att det man upplever är på riktigt. "Annars pekar det mer mot schizophrenia."

C . Symtomen orsakar kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

D.Störningen beror inte på effekterna av en substans(droger, mediciner) eller någon annan sjukdom.

E. Störningen passar inte bättre in på andra psykiska störningar såsom schizofreni, paniksyndrom, depression, akut stressyndrom, posttraumatiskt stressyndrom, eller annan dissociativ störning.
————————————————————————————————————————————————————————————————

Tankar som kan uppkomma om man har dessa sjukdomar:

Individen kan känna sig bortkopplad ifrån hans eller hennes hela väsen (t.ex. "Jag är ingen",
"Jag har inget jag"). Han eller hon kan också känna sig subjektivt bortkopplad från aspekter av jaget, inklusive känslor (t.ex. "hypoemotionality":

"Jag vet att jag har känslor, men jag känner inte dem"), tankar (t.ex. "Mina tankar känns inte som
mina egen "," Mitt huvud känns tomt"), hela kroppen eller kroppsdelar, eller känslor (t ex, beröring,
proprioception, hunger, törst, libido).
Det kan också finnas en minskad känsla av byrå (t.ex. känna sig som en robot, som saknar kontroll över sitt tal eller rörelser)

"Jag är ingen", "Jag vet att jag har känslor, men jag känner inte dem" och " Mitt huvud känns tomt" har jag nämt tusen gånger.

derealization/depersonalization

13 personer har röstat

5 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 5 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..