0
Har hon rätt till att göra såhär?
Postat av jyyyyrgen den 5 September 2013, 20:44
25 kommentarer · 1 105 träffar
För att göra allt så kort som möjligt så kan jag säga såhär att min mamma äger en restaurang inne i Göteborg där hon har en anställd som kom till Sverige för ungefär 3 år sedan UTAN utbildning och varför vi anställde henne var för att hon gjorde det hon skulle och det var aldrig något gnäll från hennes sida.
Vi gav henne ALLTID extra lön eftersom hon hade det jobbigt med sitt liv, hon hade fått lämna sin man av olika skäl osv.
Nu för lite mer än 5 månader sen så har allting vänt sig, hon sjukanmäler sig 1-2 gånger VARJE vecka (Nej jag skämtar inte)
och skyller oftast på att hon har ont i halsen eller att hennes dotter är sjuk.
Vi vet att hon ljuger över telefonen så det är inget snack om saken.
Detta drabbar inte bara min mamma utan alla anställda då de får jobba över sina vanliga tider.
Har hon rätt till att göra såhär eller finns det något sätt att få henne avskedad utan att mamma får facket på sig?
Har sökt om lagat och rättigheter men hittar bara en massa advokatbyråer om nummer som man kan ringa.
Vi gav henne ALLTID extra lön eftersom hon hade det jobbigt med sitt liv, hon hade fått lämna sin man av olika skäl osv.
Nu för lite mer än 5 månader sen så har allting vänt sig, hon sjukanmäler sig 1-2 gånger VARJE vecka (Nej jag skämtar inte)
och skyller oftast på att hon har ont i halsen eller att hennes dotter är sjuk.
Vi vet att hon ljuger över telefonen så det är inget snack om saken.
Detta drabbar inte bara min mamma utan alla anställda då de får jobba över sina vanliga tider.
Har hon rätt till att göra såhär eller finns det något sätt att få henne avskedad utan att mamma får facket på sig?
Har sökt om lagat och rättigheter men hittar bara en massa advokatbyråer om nummer som man kan ringa.