När Virtus.pro och LDLC.com möttes i FACEIT Spring League 2014 igår kväll var det fransmännen som segrade med ett bekvämt 16-7-resultat. Detta var omspel efter att den ordinarie matchen upplevt DDoS-attacker samt att LDLC utnyttjat en felaktig server-inställning som gav Hovik "KQLY" Tovmassian extra pengar när han återanslöt sig till servern. Men inte heller omspelet tycks ha gått rätt till.
För att förhindra DDoS-attackerna spelades matchen tidigare under kvällen, bakom kulisserna, och sändes vid 23:00 utan att någon hade vetskap om matchens resultat — utom spelarna själva. Nu har Reddit-användaren "yaroberto", som tycks vara en CSGOLounge-representant, uppmärksammat att fyra av deltagarna bettat skins på matchen vars resultat bara de kände till.
De anklagade spelarna är Hovik "KQLY" Tovmassian från LDLC.com samt Golden Five-trion Filip "Neo" Kubski, Wiktor "TaZ" Wojtas och Jarosław "pasha" Jarząbkowski. De två sistnämnda skall ha bettat till ett värde av 121 respektive 180 dollar. Då LDLC, som vann matchen, endast hade 25% av alla bets på sin sida får man anta att dessa resulterade i en saftig vinst.
Trådskaparen nämner att Neos vad lagts 20:05, 50 minuter efter att matchen spelades, medan KQLYs lade sig så sent som en kvart innan CSGOLounge stängde slussarna för betting. Det är oklart när Neos två lagkamrater placerade sina vad, men samtliga involverade spelare skall ha placerat på det vinnande laget.
Reddit-tråden både inleds och avslutas med en sorts disclaimer från CSGOLounge där de både informerar läsare och anhängare om att matchen spelades i förtid utan deras vetskap, och att de aldrig ger ut information om spelares vad utöver i fall som dessa.
En vecka efter senaste incidenten
För den inblandade LDLC-spelaren kan inte uppmärksamheten komma mindre lägligt. Så sent som förra veckan stod han i rampljuset efter att, som nämnt ovan, ha disconnectats och återfunnit sig på servern med mer än dubbelt så mycket pengar som han borde haft. Då fransmannen då inte sade något om detta, och att LDLC vann matchen med jämna 16-14, fick han en hel del kritik riktad mot sig.
Ingen av de inblandade spelarna har gett något uttalande kring situationen, mer än Jarosław "pasha" Jarząbkowski som på en aningen svårtolkad polska snarare förklarar att DDoS-attackerna fortsätter, och uttalar sig inte om själva bettingen. Fragbite har nått ut till CSGOLounge och hoppas på att få svar på ett par relevanta frågor om incidenten.
För att förhindra DDoS-attackerna spelades matchen tidigare under kvällen, bakom kulisserna, och sändes vid 23:00 utan att någon hade vetskap om matchens resultat — utom spelarna själva. Nu har Reddit-användaren "yaroberto", som tycks vara en CSGOLounge-representant, uppmärksammat att fyra av deltagarna bettat skins på matchen vars resultat bara de kände till.
De anklagade spelarna är Hovik "KQLY" Tovmassian från LDLC.com samt Golden Five-trion Filip "Neo" Kubski, Wiktor "TaZ" Wojtas och Jarosław "pasha" Jarząbkowski. De två sistnämnda skall ha bettat till ett värde av 121 respektive 180 dollar. Då LDLC, som vann matchen, endast hade 25% av alla bets på sin sida får man anta att dessa resulterade i en saftig vinst.
Trådskaparen nämner att Neos vad lagts 20:05, 50 minuter efter att matchen spelades, medan KQLYs lade sig så sent som en kvart innan CSGOLounge stängde slussarna för betting. Det är oklart när Neos två lagkamrater placerade sina vad, men samtliga involverade spelare skall ha placerat på det vinnande laget.
Reddit-tråden både inleds och avslutas med en sorts disclaimer från CSGOLounge där de både informerar läsare och anhängare om att matchen spelades i förtid utan deras vetskap, och att de aldrig ger ut information om spelares vad utöver i fall som dessa.
En vecka efter senaste incidenten
För den inblandade LDLC-spelaren kan inte uppmärksamheten komma mindre lägligt. Så sent som förra veckan stod han i rampljuset efter att, som nämnt ovan, ha disconnectats och återfunnit sig på servern med mer än dubbelt så mycket pengar som han borde haft. Då fransmannen då inte sade något om detta, och att LDLC vann matchen med jämna 16-14, fick han en hel del kritik riktad mot sig.
Ingen av de inblandade spelarna har gett något uttalande kring situationen, mer än Jarosław "pasha" Jarząbkowski som på en aningen svårtolkad polska snarare förklarar att DDoS-attackerna fortsätter, och uttalar sig inte om själva bettingen. Fragbite har nått ut till CSGOLounge och hoppas på att få svar på ett par relevanta frågor om incidenten.