×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Övrigt

CM Storm Spawn

1
Om du är en av många spelare som spelar med handgrepp, dvs har hela handen över musen så kommer du med största sannolikhet inte gilla den här musen. Den är nämligen ämnad för oss som gillar fingergrepp och marknaden är ju inte direkt överfylld med möss för oss.
Som ni säkert tidigare förstått av mina recensioner så föredrar jag fingergrepp framför handgrepp och det gör det ibland extra svårt att recensera möss då större delen av alla nya som släppts är ämnade för er andra. Jag får helt enkelt tvinga mig in i eran situation och försökte göra en så rättvis bedömning som möjligt. Är musen skön att hålla i, ger den bra grepp utan att tänka på att jag hellre hade vilja hålla den helt annorlunda.

CM Storm är inte direkt välkända i Sverige än, men de kan säkert bli. Hårdvarutillverkaren Cooler Masters är nämligen det riktigt namnet på företag och de sysslor mesta dels med chassikomponenter men har valt att satsa på speltillbehör. Den satsning har man valt att kalla för CM Storm. Om man har valt att göra det för att skydda sitt vanlig namn i från en eventuellt flopp låter jag andra uttala sig om. Möjligt kan det vara för att man ville ha ett tuffare namn för att tilltala den unga generationen som köper just sådana här produkter. Det bör även förtydligas att det sista namnet, Spawn, inte har något att göra med vår gamla CS-hjälte med samma namn.

Vanligtvis när jag testar en mus så brukar jag använda den i 2-3 veckor och skriva ner lite anteckningar. Sedan när det är dags att skriva recensionen så brukar jag titta igenom andra recensioner för att se om de har stött på något problem som jag kan försöka återskapa. Ibland är vi bland de första att testa saker och inga andra rencensioner finns att tillgå medan den här gången så har en hel del recensioner hunnits publiceras. Överlag brukar framförallt den utländska pressen hylla det mesta och ytterst få vågar uttala sig om något negativt, om de ens spelar tillräckligt mycket för att kunna avgöra sådant. Samma sak gäller hårdvaru- eller spelsidor utan inriktning. Våra svenska sidor med CS-bakgrund brukar vara bättre på det, framförallt frispråkiga Rakaka där man ibland kan se dom ta fram stora sågen och det är givetvis bra, om produkten förtjänar det. I det här fallet fick CM Storm Spawn kritik för att lasersensorn inte fungerade lika bra som en optiskt sensor, vilket naturligtvis inte är ett bra betyg. Men det är även lite lustigt då musen inte alls har en lasersensor utan en optisk sensor, om än en snabb sådan.

Sidan 1

Design och ergonomi



Först och främst, designen är ämnad för spelare som spelar med höger hand och använder sig av fingergrepp. Alla andra spelare får helt enkelt leta sig vidare. Om man bortser från det och tittare närmare på musen så är den ovanligt liten, men bred. Vilket naturligt passar fingergreppet ypperligt. Den är inte fullsmäckad med knappar, utan har det som i dagsläget förväntas. Attack ett och två, klickbar scroll, dpi-knapp och två sidoknappar. Bredvid sidoknappar sitter gummi för att förhindra att tummen glider och det fungerar väldigt bra. Även på motsatt sida finns en motsvarande gummi för lillfingret. Till utseendet är den svart och röd, nästan vinröd men inte tillräckligt mörk och ser väldigt snygg ut. Ingen tivolibelysning eller annat onödigt. Det är dock inte fullt ut positivt, då det inte finns någon form av yttre förklaring till vilket DPI-inställning man använder, även om det är skönt att slippa all blinkande. Två tryck i form av "CM Storm" med tillhörande logo och ett "Spawn" på sidan är allt som bryter den annars så stilfulla designen. Knapparna har ett destinkt ljud vid användning och de känns ordentligt. Under musen finns två gliddynor, den ena är stor och den andra väldigt stor. Glidet är inte det bästa jag provat, men det heller inte dåligt.



Hur fungerar då fingergrepp? Du ska hålla i musen med alla fingrar, ingen ska vara på musmattan, men om din handflata lutar på musen då håller du för långt fram. Handflatan får nudda musen, men inte så mycket mer. För då tappar du hela handledsrörelsen som är det man vill åt med fingergreppet. Med ett handgrepp ökar behovet markant för att röra hela armen, med ett fingergrepp bör det undvikas så mycket som möjligt för att minska risken för utomstående problem. Tex friktion mellan armen och musmattan/skrivbordet.



Spelsätt är ett högst individuellt val och det finns inga rätt eller fel. Spela med det du själv gillar.



För mig är den här musen lite nostalgi. Då jag började spela FPS-spel så fanns inte ens optiska möss. Man lirade med kulmöss. Utöver vanliga standardmöss fanns två, på den tiden dyra alternativ, men som de flesta spelare ville ha. Razer Boomslang och Logitech Wingman Gaming Mouse som släpptes runt '99. Dessa två var kungarna av kulmöss. Några år senare kom MS Explorer 1.0 och den var kass, men ett steg i rätt riktning. Jag hade aldrig Boomslang, då den var galet dyr, men jag hade genom åren ett par Wingmans och designen är lik CM Storm Spawn, visst den saknar scroll och ser väldigt gammal ut, men det är den ju också. Det var länge sen ett seriöst alternativ för oss fingergrepp-spelare lanserades. Visst, vi fick en ny utgåva av Razer Boomslang med teknik från Deathadder för ett par år sen, men utöver det är det tunt.



Teknik



CM Storm Spawn är begåvad med en optisk sensor som uppges klara hela 3500 DPI. Via musens dpi-knapp kan man justera mellan tre förbestämda lägen, 800, 1800 och 3500 DPI. Spawn levereras inte med några drivrutiner utan anses vara en Plug n Play-mus, men CM Storm gör inte om Roccats misstag med Kova, utan ger spelare möjlighet att ladda ner drivrutiner och firmware via deras webbsida. Jag blev uppmanad att uppdatera firmware på min recensions ex innan jag började. Givetvis lydde jag inte. Med bara Plug n Play fungerar det inte optimalt och man förstår verkligen varför de rekommenderar att uppdatera firmware och installera programvaran.

  • Optisk sensor på 3500 DPI

  • 20 G Acceleration
När väl programvaran är installerad så ser man att man även har möjlighet att justera Hz, 125, 250, 500 och 1000Hz finns att tillgå, men även justera funktion för knappar, makron och andra standardsaker för scroll, hastighet på dubbelklick osv. Överlag kan man anse att det rör sig om sådant som är standard numera. Jag har heller inte märkt av några problem med scrollen vid ändring av Hz som varit fallet på andra möss.



Något som man inte får veta via programvaran är att CM Storm har en funktion som kallas Anti-Drift Control Precision Sensor. Den funktionen går inte att stänga av, så att kontrollera hur pass bra eller dåligt den fungerar är lite svårt att göra, men det kan vara den funktionen som ligger till lag till varför jag först tyckte att musen kändes lite konstig att spela med. Precisionen är bra och räcker helt klart till, men det kändes ändå lite skumt. Ett antal speltimmar senare reagerar man inte på det mer, men mina noteringar i början gör i alla fall gällande att något kändes annorlunda.

"Anti-Drift Control Sensor – The Spawn gaming mouse utilizes a high performance optical engine and ensures extreme stability. Built with an anti-draft architecture, it provides lossless performance under mouse lift and drop, with a built in angle snapping option one can formulate the perfect flick shot and maximize their kill rates with sheer accuracy."
Jag testade som vanligt en hel drös med spel och musmattor, men upplevelsen är bra. Precisionen fungerar bra, utan lagg eller annat. Däremot får man justera sensitivity lite beroende på vilken musmatta man använder. Om man går från en tyg, T ex Qpad CT till en plast, T ex SteelSeries S&S så blir sensitivity mycket snabbare och jag får sänka den lite. Icemans kritik till att sensor inte gjorde ett bra jobb har jag inte märkt något av. Inte ens när jag testat att ändra Hz, DPI och verkligen försökt provocera musen med väldigt snabba rörelser har den misslyckats med att prestera. Så fick Iceman ett måndagsexemplar?
Det stora problemet musen har är egentligen dess design, även om jag uppskattar den vet jag direkt att de allra flesta inte kommer att göra det. Majoriteten av alla spelare tycks snarare spela med handgrepp, så att det jag upplever som positivt, måste jag även se som negativt. En sak som däremot är uppmuntrande är prissättningen. Den överraskade rejält när jag kollade in priset på Prisjakt och fick se att välkända nätbutiker ville ha strax över tre hundra kronor. Visst, det är fortfarande mer än hundra kronor mer än vad man får ge för en MS 3.0, men för oss som föredrar möss lämpade för fingergrepp är det ytterst välkomnande.



Överlag är jag nöjd med CM Storm Spawn som gör det den ska, varken mer eller mindre, men samtidigt erbjuder mig en design som passar fingergrepp.



Positivt:

  • Priset

  • Bra sensor

  • Nostalgi

  • Snygg och stilfull design
Positivt och negativt:

  • Designen, antingen så älskar man den eller så hatar man den

  • Enkelt programvara / Begränsande inställningsmöjligheter
Negativt:

  • Av/på-funktion för Anti-Drift Control Sensor saknas helt

  • Ingen installationsskiva med, trots behov av programvara/firmware
Pris:

  • Från 329 kronor från välkända nätbutiker enligt Prisjakt.
Testinformation



Under testet spelades dessa spel:

Battlefield: Bad Company 2

Call of Duty: Modern Warfare

Counter-Strike 1.6

Medal of Honor

Starcraft II

Total War: Shogun 2



Dessa musmattor användes:

SteelSeries Qck+

SteelSeries 9HD

Qpad CT

Qpad EC-R

Razer Sense
Fler givande recensioner hittar ni i vår eminenta Prylguide.

Detta är en redaktionell artikel, med länkar via vår partner Prisjakt.

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 19 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..