I takt med att du som PUBG-spelare börjar tänka mer strategiskt och kanske även deltar i din första turnering kommer du att inse vikten av att veta hur olika vapen för sig i spelet. Olika vapen-stats har större vikt för vissa än andra. Bland annat är DPS:en enormt viktig för SMG:s, men inte lika viktig för snipers.
För att hjälpa spelare på traven har vi sammanställt en lista över statsen för varje vapen i spelet. Tänk på att antalet skott det tar att döda en motståndare med ett visst vapen inte alltid är bäst att gå efter. För sniper är detta absolut vad du som spelare ska titta efter då du vill döda motståndaren med så få skott som möjligt. Men för SMG:s och AR:s ligger det större vikt vid att döda någon snabbt och antalet skott är därför inte det viktigaste att hålla koll på.
Samtliga stats är uträknade efter scenariot att motståndaren bär både en level 2-kevlar och en level 2-hjälm. Tider är uträknade i sekunder och vapen som endast kan hittas i air-drops kanske inte alltid finns att använda sig av i alla matcher.
BS: Bas-skada, hur mycket grundskada ett vapen gör.
FR: "Fire-rate", hur ett specifikt vapen kan avfyra eller skicka iväg sina projektiler.
DPS: Hur mycket skada ett vapen gör varje sekund.
TTK: "Time to kill", när ett vapen skjuter mot en motståndares bröst som bär en level 2-kevlar.
SC: "Shots to chest", hur många skott som krävs i bröstet innan en motståndare dör.
SH: "Shots to head", hur många skott som krävs i huvudet innan en motståndare dör.
A: "Availability", hur och var vapnet spawnar. "All" betyder att de finns överallt, inte enbart i crates, och ett kartnamn betyder att vapnet är exklusivt för den kartan. (drops) = air-drops.
För att hjälpa spelare på traven har vi sammanställt en lista över statsen för varje vapen i spelet. Tänk på att antalet skott det tar att döda en motståndare med ett visst vapen inte alltid är bäst att gå efter. För sniper är detta absolut vad du som spelare ska titta efter då du vill döda motståndaren med så få skott som möjligt. Men för SMG:s och AR:s ligger det större vikt vid att döda någon snabbt och antalet skott är därför inte det viktigaste att hålla koll på.
Samtliga stats är uträknade efter scenariot att motståndaren bär både en level 2-kevlar och en level 2-hjälm. Tider är uträknade i sekunder och vapen som endast kan hittas i air-drops kanske inte alltid finns att använda sig av i alla matcher.
Förkortningar, ordlista
V: Ett vapens namn.BS: Bas-skada, hur mycket grundskada ett vapen gör.
FR: "Fire-rate", hur ett specifikt vapen kan avfyra eller skicka iväg sina projektiler.
DPS: Hur mycket skada ett vapen gör varje sekund.
TTK: "Time to kill", när ett vapen skjuter mot en motståndares bröst som bär en level 2-kevlar.
SC: "Shots to chest", hur många skott som krävs i bröstet innan en motståndare dör.
SH: "Shots to head", hur många skott som krävs i huvudet innan en motståndare dör.
A: "Availability", hur och var vapnet spawnar. "All" betyder att de finns överallt, inte enbart i crates, och ett kartnamn betyder att vapnet är exklusivt för den kartan. (drops) = air-drops.