×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
Som besökare på Fragbite samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Läs mer om vår integritetspolicy här.

Sverige

SHL: "Klubbarna har själva tagit beslut om deltagande"

0
I onsdags presenterade den svenska hockeyligan, SHL, sin nya satsning på esport. Där ingick en helt ny liga som spelas i spelserien NHL och går under namnet eSHL. Elva av fjorton SHL-klubbar är redan klara för deltagande. —Vi siktar på att bygga eSHL långsiktigt och ser många möjligheter till att växa, säger Linus Eklund, projektledare hos SHL.
Nyheten om att SHL lanserade sin nya satsning på esport landade i Hockeysverige under onsdagseftermiddagen. Igår, torsdag, fick Fragbite möjligheten att ställa frågor till Linus Eklund, projektledare på SHL, där bland annat frågan om hur det kommer sig att SHL valt att satsa på esport besvarades.

—Det är en stor marknad, som endast fortsätter växa, och vi ser fram emot att etablera SHL och våra klubbar i ytterligare ett sammanhang med hockeyn som stora gemensamma nämnare. eSHL breddar vårt utbud och reach samt möjliggör att vi kan nå en ännu bredare målgrupp än den redan starka grupp som intresserar sig för SHL.

Alla klubbar är inte med på satsningen

Tankarna på en esport-liga hade funnits ett tag men själva arbetet med att förvandla tankarna till verklighet intensifierades under det gångna året. Målet är att bygga eSHL långsiktigt och SHL ser många möjligheter till att växa. Med erfarna esportspecialister som NHLGamer och Area Academy samt Aftonbladet i ryggen vill de bjuda på ett spännande första år och sedan fortsätta att växa. Viss inspiration har hämtats från Allsvenskans motsvarighet, eAllsvenskan, men Eklund säger att de precis som både Allsvenskan och NBA, som också har en liga, har valt att gå sin egen väg.

—Vi har valt att gå en lite annorlunda väg än eAllsvenskan genom att satsa på ett lagspelsformat som funnits i EA NHL-serien sedan NHL 09 och som, enligt mig, varit på tok för outnyttjat. Gemenskap är ett ledord inom lagidrott, och det når vi i denna form av esport också. Självklart har det varit inspirerande att fler traditionella sporter valt att utforska den här spännande möjligheten, som NBA och Allsvenskan, och det gynnar ju e-sporten i stort när fler aktörer väljer att satsa på olika sätt och det finns lärdomar att dra på flera håll. Vi har dock, precis som de andra aktörerna, valt vår egna väg med vår liga.

Klubbarnas reaktion har till största del varit positiv där de både har varit engagerande och drivande i projektet sedan SHL presenterade sina idéer för dem. Trots det saknades Brynäs, Frölunda och Djurgården när SHL presenterade vilka lag som skulle delta i den första säsongen av eSHL. Eklund säger dock att de tre klubbarna fortfarande har till nästa vecka på sig innan anmälan stänger och att det inte är SHL som tar beslut om lagen ska delta eller inte.

—Även om det är en central satsning så har klubbarna själva tagit beslut kring eget deltagande, och vi är väldigt nöjda med att hela 11 SHL-klubbar är med under eSHL:s första säsong, det ger en stark grund och även möjlighet till att växa. För egen del har det varit superroligt att få arbeta med klubbarna i denna fråga för engagemanget finns verkligen där. Och ligan stänger inte förrän nästa vecka så chansen finns fortfarande för de resterande lagen att gå med. Det kan svänga fort i hockey som bekant.

"Vi behöver analysera"

Fragbite har sökt de tre ovanstående klubbarna men det är bara Brynäs IF som via sin kommunikationschef, Kevin Johansson, återkommit med ett svar på frågan om varför laget inte är med på satsningen.

—Vi följer kontinuerligt utvecklingen kring all esport, inte bara eHockey, och vilken roll den har i samhället. När Brynäs IF ingår ett engagemang vill vi göra det rejält, och ha en strategi för att göra så över tid. För närvarande ser vi över och analyserar vad en ingång i esporten skulle betyda i engagemang som personalresurser och kostnader, samt vilken potential det har att stärka vårt varumärke och generera intäkter på både kort och lång sikt, skriver Johansson i ett mail till Fragbite.

—Vi behöver också analysera vad det betyder att starta upp ett lag med sex-sju individer som ska representera vår förening och vara goda ambassadörer utifrån vår code of conduct. Att vara en del av Brynäs IF har en stor betydelse, oavsett i vilken form du representerar en förening som vår med supportrar över hela Sverige. Vi kommer noggrant fortsätta vår utvärdering för att sedan landa i ett beslut kring hur vi kan vara relevanta på esport-scenen.

CS-legendaren har hjälpt till i arbetet

Som tidigare nämnt kommer ligan att produceras i samarbete med flera olika aktörer. En av dem är NHLGamer som tidigt blev kontaktade av Eklund då de, enligt honom, både besitter stor kunskap inom NHL-scenen och har anordnat en mängd turneringar och ligor så som European Championship League i spelserien. Ytterligare en aktör är Aftonbladet, som redan är en SHL-partner. Tidningen tog nu också klivet in som mediapartner för eSHL, vilket var viktigt för att nå ut till en så stor publik som möjligt säger Eklund. Han berättar också att det var genom Aftonbladet de kom i kontakt med Area Academy.

—Genom Aftonbladet fick vi även kontakt med Area Academy som besitter en enorm kunskap inom esport – allt från hur det ska spelas och drivas, och där har Tommy ”Potti” Ingermansson varit en stor hjälp. Svenska Elitserien i CS:GO var något jag kände till sen tidigare, och jag gillar deras produktioner som enligt mig är lätt att känna igen om man någonsin sett en esportsändning.

Hur stora resurser som krävs för att göra eSHL och hur mycket pengar som SHL satsar på projektet är ingenting som Eklund vill kommentera. Han säger dock att SHL känner sig trygga i att det kommer bli ett riktigt bra första år av eSHL och att de ser fram emot att fortsätta utveckla ligan därefter. På frågan om SHL har några direktiv till de deltagande klubbarna vad gäller löner till spelare eller om de själva rent av är med och ersätter spelarna blir det däremot ett svar.

—Vi och NHLGamer har hjälpt våra klubbar i den mån de velat ha hjälp med avtal och så vidare, men det är klubbarna själva som driver sina esportslag och tar beslut därefter.

Kan bli en hel del finska spelare

eSHL kommer till stor del att spelas online men finalspelet är tänkt att spelas live. Mer information om upplägget i ligan är tänkt att gå ut senare i december när ett spelschema är på plats. Därefter följer mer info om finaler, om det kommer att gå att följa dem på plats samt var och när de kommer att spelas. Utöver äran att vinna den första säsongen kommer det också att finnas priser, vad dessa består av och om det är fler än vinnarna som får ta del av dem är något som kommer att presenteras längre fram enligt Eklund.

Något som det ofta finns regler kring i andra regionala ligor inom esporten är hur många utländska spelare ett lag får ha. Någon sådan begränsning kommer dock inte att finnas i eSHL utan det är klubbarna själva som ansvarar för utformningen av sitt lag. I dagsläget är Finland en av de största nationerna när det kommer till esportens NHL, vilket kan leda till att det blir en hel del finska spelare i den svenska ligan.

Eklund säger dock att ligan upplever att samtliga klubbar har hittat roliga och bra lösningar i hur de valt ut sina lag och att klubbarna har ett långsiktigt tänk med satsningen samt värnar om att värva rätt. Om det blir mer än en säsong av eSHL verkar inte vara klart ännu men Eklund berättar att det finns en långsiktig plan med satsningen men att fokus just nu ligger på den första säsongen.

—Självklart har vi en långsiktig plan med detta, men nu väljer vi att fokusera på år 1 och är väldigt taggade på att se vilka som vinner.

3 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 3 kommentarer

Skriv en kommentar

DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?>
Laddar..