×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Sverige

Styrkor och svagheter: Alliance har en akilleshäl

2
De verkar ostoppbara men det finns en svaghet.
Detta är en del av en serie förberedande krönikor inför Svenska Cupen skrivna av Ludvig "quacke" Nilsson. Datan som presenteras har tagits fram i samarbete med statistikern och krönikören Bartosz "btrams" Tramś. Eventuella åsikter som uttrycks i texten är skribentens egna.

För er som följt min och Bartosz "btrams" Tramś resa genom siffrornas värld de senaste veckorna har vi nu nått vår slutstation. Det är dags att försöka reda ut vad det är som får favorittippade Alliance att ticka så bra.

Det var faktiskt väldigt svårt att göra research inför den här artikeln av en enkel anledning – Alliance har så många styrkor att de lika gärna kunde varit bodybuilders. Sedan Alex "poiii" Nyholm Sundgren klev in i laget har framgångssagan varit mer eller mindre konstant och det var tydligt när jag träffade Markus "upE" Johansson på Gamezone att det är hela lagets förjänst.

– Jag tror mycket ärlighet inom laget, svarade han på frågan om vad det är som legat bakom lagets framgång under hösten. Vi är väldigt ärliga med varandra och vågar säga vad problemen är så vi håller det inte för oss själva.

Enligt mig är det så ett mästarlag talar, vilket såklart bådar gott inför Svenska Cupen, nu bara en dryg vecka bort. Finns det någon svaghet som kan bli lagets fall i Stockholm?

Vad är det jag babblar om?


Den här gången spar jag er besväret att lära er våra begrepp utantill. För en mer ingående förklaring hänvisar jag till artikelseriens första del, men för den som vill fräscha upp minnet:

  • Clawback kill – en kill som utförs när spelarens lag befinner sig i numerärt underläge, som sedan leder till en rundvinst.
  • Bozo death – en death som sker när spelarens lag befinner sig i numerärt överläge, som sedan leder till en förlorad runda.
  • Sving – hur mycket en spelare påverkar dess lags chans att vinna rundor per match, enligt btrams approximering liknande HLTV:s Round Swing.
  • Kills och deaths i lika styrka – i vissa grafer kallat "even-state" kills och deaths, kills och deaths som sker när båda lagen har lika många spelare vid liv, ex. 5-mot-5, 4-mot-4, osv.

Var ska jag ens börja?


poiii och avid sticker ut när det kommer till att skapa fördelar för sitt lag.
poiii och avid sticker ut när det kommer till att skapa fördelar för sitt lag.

Den här artikeln hade kunnat bli rejält lång om jag gick in i detalj på alla punkter där Alliance-spelare är bäst i Sverige. Laget har högst genomsnittlig sving i rifle-rundor med 1,18% och både poiii och Sean "eraa" Knutsson är bland de 6 bästa svenska spelarna i pistolrundor. eraa är dessutom den AWP:are som har med råge störst positiv sving i riflerundor, med bara -0,50%.

poiii och Arvid "avid" Åberg placerar sig dessutom som två av Sveriges bästa spelare i lika styrka, en stor fördel jämfört med samtliga andra svenska lag. Deras förmåga att skapa fördelar visar sig i lagets statistik som helhet, då de vinner 52,5% av deras förstadueller. eraa:s KPR med AWP:n är dessutom högre än alla hans konkurrenter, så det verkar som laget har täckning för alla roller.

Alliance har hutlöst hög winrate på T-sidan av Ancient, Inferno och Nuke.
Alliance har hutlöst hög winrate på T-sidan av Ancient, Inferno och Nuke.

Vi kan inte ens peka på eventuell ovana i IGL-rollen för Simon "twist" Eliasson. Laget har bäst winrate på T-sidan på fyra av sju kartor i poolen och vinner hela 12,30% mer rundor på Infernos T-sida än det globala genomsnittet.

Alliance verkar vara ett orörligt objekt och om inte konkurrenterna har någon ostoppbar kraft i bakfickan lär det bli svårt att bräcka laget. Men även solen har sina fläckar.

Det finns en akilleshäl


Alliance-spelare sticker inte ut när det kommer till clawbacks och bozos.
Alliance-spelare sticker inte ut när det kommer till clawbacks och bozos.

Något Alliance verkar sakna är en förmåga att använda sina fördelar. Tre av lagets spelare hamnar långt under diagonalen när det kommer till bozos och clawbacks och det märks. Alliance vinner färre rundor från 5-mot-4-lägen än Eyeballers.

Deras verkliga svaghet ligger dock – som hos många svenska lag i Counter-Strikes historia – i pistolrundorna. Medan poiii och eraa visar hög sving i halvlekens första rundor dras de ner av resten av laget.

Alliance har lägst sving i pistolrundor av alla de svenska lagen.
Alliance har lägst sving i pistolrundor av alla de svenska lagen.

Det visas dessutom verkligen i lagets statistik. Alliance kan inte skryta med sina pistolrundor då de vinner färre sådana än något annat svenskt lag.

Det verkar som att ett Alliance matcher avgörs tidigt snarare än sent. Ett lag som kan vinna pistolrundorna mot Alliance och springa iväg med ekonomin kommer vinna kartor mot dem, vilket kan bli svårt för twist och kompani i Stockholm.

De är dock favoriter trots allt och det kommer bli svårt att slå ut dem. Jag tror det är Alliance som vinner Svenska Cupen, men om det är något den här artikelserien har visat mig är det att det är otroligt jämnt bland de bästa svenska topplagen.


Artikelbild: Stephanie Lindgren och Ludvig Nilsson
Videokälla: European Pro League/Twitch

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?>
Laddar..