×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

RecensionHörlurar

Recension: Xtrfy H1

1
Xtrfy har under en längre tid varit populära bland proffsen med deras tangentbord, musmattor och möss. Nu har de släppt ett headset för att fortsätta ta mark i området, och det ser tämligen konkurrenskraftigt ut.
Under de senaste åren har Xtrfy befäst en tydligt plats på marknaden för esporttillbehör. Tillsammans med Razer, Steelseries och Zowie syns de ofta användas av esportens elit i de flesta speltitlarna. Tillsammans med Ninjas in Pyjamas har de nu utvecklat och lanserat Xtrfy H1, ett gamingheadset i premiumklassen. Känslan och prisklassen pekar mot en målgrupp som verkligen bryr sig om kvalitet och prestanda.

Utformning och funktioner

Med den hårda konkurrensen på gamingmarknaden är det viktigt att första intrycket är starkt och en initial blick på paketering levererar just det. Headsetet kommer vadderat i en stilren presentation och med sina många detaljer av metall är känslan god. Mikrofonen är löstagbar, något som kan vara användbart om man vill använda headsetet som bara hörlurar, men som också garanterar att den inte böjs eller bryts om man åker på tävlingar eller av annan anledning ofta packar upp och ner dem.

Designen är, som nämndes ovan, främst prydd av metall. Det ger en robust och stilren känsla utan att lurarna blir för tunga, något jag personligen värdesätter högt. Det är en tuff utmaning att göra headsetet så lätt som möjligt utan att tumma på kvaliteten. Med sina 350 gram är de inte tyngre eller lättare än konkurrerande produkter men känns mer slitstarka än andra headset jag använt.

Längs den flätade sladden, som är fördelaktigt om man ständigt rullar över sladden med sin stol, finns en mindre kontroll där reglage för volym, mikronfonvolym samt en AV/PÅ för mikrofonen är placerade. Anslutningen är vanliga 3,5 mm och det medföljer alltså inget externt ljudkort med USB-anslutning.

En annan tuff utmaning, som jag personligen värderar högt, är att hitta balansen mellan att det stänger ute bakgrundsljud utan att man börjar svettas kring öronen vid längre sessioner. I och med det brukar jag vara skeptisk till att använda läder på vadderingen, men efter många timmars testande har det hittills inte varit något problem.

Tekniska specifikationer:

Frekvensomfång: 5 – 30 000 Hz
Frekvensomfång - mikrofon: 40 – 20 000 Hz
Impedans: 35 Ohm
Känslighet: 97 dBSPL
Mikrofon: Avtagbar, Superkardioid
Kabellängd: 1,2 m + 2 m förlängning + 0,2 m adapter
Anslutning: Guldpläterad, 2 x 3,5 mm (mikrofon + ljudutgång) eller 1 x 3,5 mm (headset)
Vikt: 350 gram (380 gram inklusive sladdar och mikrofon)

Testet

Headsetet testades via det externa ljudkortet Zowie VITAL som jag under en tvåårsperiod använt med flera olika headset till. Trots att det är profilerat som ett gamingheadset testade jag det för alla mina vardagliga aktiviteter då jag använder ett headset, spel, film och musik. Det känns krystat att byta uppsättning för vad man gör vid datorn och känslan är att det är extremt få som gör så.

I många andra headset jag använt har tillverkaren oftast gjort en avvägning kring bas och diskant i standardläget. Det hör till ovanligheten att man är inne och justerar dessa nivåerna i en equalizer och det brukar därför bli en smaksak om ljudet på specifika hörlurar tycks om eller inte. För musik och film brukar man oftast vilja ha mer bas medan man i FPS-spel eftersöker mer diskant ljud. Xtrfy H1 har, på ett imponerande sätt, lyckats med något jag inte stött på i andra lurar hittills. Bastonerna har ett tungt djup medan de diskanta ljuden är extremt skarpa. Det lutar alltså inte åt varken det ena eller andra och ger tack vare det en unik ljudupplevelse i de spel jag testat det med.

Under min tid med headsetet har jag spelat CS:GO, PUBG, Battlerite och HOTS. I det sistnämnda krävs inte mycket positionellt ljud medan det i de andra är superviktigt. Lättast för mig att utvärdera just den aspekten är utifrån CS:GO. Det var aldrig någon tvetydighet kring var ljuden kom ifrån och jag fick känslan att avstånden till ljudkällan var aningens lättare att bedöma än med andra headset jag använt.

Tack vare ovan nämnda balans mellan bas och diskant känns ljuden och upplevelsen i spelet bättre, även om det är svårt att avgöra om det ger mig några fördelar för min rankklättring. Ljudupplevelsen får dock en markant dipp om jag inte går via mitt externa ljudkort, så likt alla headset nu för tiden rekommenderas att det investeras i det, snarare än att gå via moderkortets ljudutgångar.

När det kommer till mikrofonen fick jag komplimanger av mina teamspeak-kamrater att jag "låter krispigare än vanligt". Även i eget test kan jag konstatera att mikrofonens ljudupptagning är över standard och den fångar inte heller upp bakgrundsljud och knapptryckningar.

Headsetets rustika design kompletterar helhetsupplevelsen om att det är ett premiumheadset där inget lämnats åt slumpen.

Slutsats (TLDR) och betyg

Det är ingen tvekan om att Xtrfy H1 är bland de bästa headseten för gaming ute just nu. Att det dessutom är bättre än konkurrerande lurar för film och musik höjer värdet i mina ögon då jag gör mycket framför datorn som kräver en bra ljudupplevelse.

Det går dock inte att ignorera priset, 1 690 kr, som definitivt placerar Xtrfy H1 i den dyrare prisklassen för gamingheadset. Trots att det mäter sig bra ur många aspekter hade jag helst sett att ett externt ljudkort av hög kvalitet medföljde för att motivera priset, för det behövs för att maximera dess potential. Ett annat alternativ för att motivera priset är att trycka mer på kvaliteten och hur slitstarkt det är, men garantin som är branschstandard på 2 år är inte tillräcklig där.

Xtrfy H1 får betyget åtta av den anledningen. Det är ett headset av yttersta klass, men med dess hårdaste konkurrent i mina ögon, HyperX Cloud II, som motpol så hade jag hoppats på lite mer.

Positivt:
  • Komfort.