×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Att konfigurera datorn (mer FPS!)

Postat av SAMM den 31 December 2003, 16:12
158 kommentarer · 1 399 träffar
Efter ännu en tråd, bra en dock, utav GLoVE, så ska jag skriva ner hur jag gör när jag installerar/konfigurerar en dator.


Windows-ins tallation

För det första brukar jag välja Windows 2000, det för att det är så rent som det är jämfört med WXP osv. Windows 98 går bort pga att använda det till annat än en grej (CS) suger ;)

Jag brukar välja 10GB på första hårddisken, och 1GB till en TEMP-disk där man lägger tempfiler, och sen resterande till en "spardisk" där man sparar installations-filer osv.

*Edit, TEMPdisk tjänar man inte mycket på om man inte har flera hårddiskar


Varför gör jag flera partitioner?

Främsta anledningen är att man ska kunna ominstallera operativsystemet utan att man förlorar sådant som man vill spara, så som filmer (CS filmer då, för vanliga filmer är ju olagliga ifall man inte äger orginalet ;)), skolarbeten och musik (samma sak där ;)) tex.


Hur gör man för att dela upp då?

Jo, man sätter i windows-skivan å startar om datorn/startar datorn. Om den inte frågar om du vill starta med skivan så måste du ställa om boot-följden i bios, isåfall får du läsa längre ner här, angående bios-inställningar. Har du redan ett operativsystem installerat så kommer den fråga ifall du vill uppgradera/reparera eller något liknande, då väljer du njet, ESC tror jag du ska trycka i vardera fallen, iaf om den frågar om windows2000, men det står ju på skärmen ;) Då kommer du till en lista där det står ** MB hårddisk 0 på Id 0 osv... Där tar du bort C: genom att trycka D (står på skärmen fortfarande) följt av ENTER och slutligen L. Har du fler partitioner å inte vill spara det som är på dem så tar du bort de oxo (du MÅSTE INTE göra om alla partitioner). På "Opartitionerat utrymme" trycker du C och skapar den partition som du vill ha, gärna enligt det tips jag gav ovan. 10 000MB är inte exakt 10GB, men nära nog :) 1000MB är ungefär 1GB osv. När du gör sista så ska den ha fyllt i hur många megabyte som återstår, så då är det bara trycka enter. Den frågar även om vilket filsystem du ska använda, jag använder NTFS. Ska du dela filer med windows98/95 så kan det vara en fördel att använda FAT32 på hårddisken som du sparar dina filer på, men gör du det inte ofta så använd NTFS på alla diskar! Jag brukar namnge dem "WinDisk", "TEMP" och "Archive", men det är något man själv hittar på :D Kan vara en fördel att man sätter namn på dem, kan gå fortare att förstå vilken som e vilken osv ;)

Själva windows-installationen

Jag brukar bara köra på hårt (nästa nästa nästa), har ingen windowsinstallation att göra just nu, så inte säkert jag kommer ihåg allt, när jag väljer password så sätter jag samma på alla burkar jag använder (så slipper man skriva in det när man ska komma åt filer), och detta under administratör-kontot. Jag brukar INTE skapa ett till konto, för jag ser ingen anledning till det. Man ska INTE skita i å sätta lösenord på Administratör-kontot för att det är MYCKET lätt att installera å köra program på din dator (jag hostade en gång en warez-ftp utan att veta om det). Om du inte vill ha så att du måste skriva in lösenord varje gång datorn startar så väljer du Administratör-kontot under "Windows antar att användaren har loggat in med blah blah" och skriver in det pass du satte tidigare.


Färdig windowsinstallation/drivrutine r

Nätverks-kortet/chipp et på moderkortet måste man oftast använda skivan som följer med datorn för att få igång, när det är klart så bortse från alla drivrutiner du fått med på skiva! Gå in på chip-tillverkarens hemsida (oftast www.chiptillverkare.com ), tex http://www.ati.com (för radeon-drivrutiner) http://www.nvidia.com (för nforce-drivrutiner och geforce-drivrutiner) http://www.viaarena.com (för via-chipsetdrivrutiner, dessa är VIKTIGA om man har Via-chipset på moderkortet) och http://www.sis.com (för SIS-moderkortsdrivrutiner). De drivrutiner som är viktigast att ha (är dem man oxo börjar med) är moderkorts-drivrutiner och grafikkorts-drivrutiner, det är dessa som gör störst skildnad i FPS och stabilitet. OFTAST är det nyaste som är bäst, jag brukar inte använda andra drivrutiner som tex Omega osv. Jag brukar inte starta om datorn förns det är dags med ServicePack-installationerna (går fortsätta utan att installera om, men går något fel måste man ominstallera windows)


Så fort man börjar få datorn brukbar brukar jag installera Windows Service Pack 4(skaru envisas att installera windowsXP så gäller samma sak här, fast SP2), och direkt utan att starta om datorn installera blaster-patchen. Nu är det dags för omstart! Starta om datorn. Nu återstår resten av drivrutinerna, tex för ljudkort, möss och skärm. Jag brukar personligen inte installera drivrutiner för skärm och möss, ser ingen anledning till det, men har man något problem så kan det vara lika bra. Avslutar gör man med att installera directX å då senaste versionen (9b va? :D), mest för att den kräver att man startar om datorn.


Inställnin gar

Windows-inställnin gar

Högerklick på "Den här datorn", Egenskaper, Avancerat, Start och återställning, bocka ur allt, under "Skriv felsöknings..." väljer du (Ingen).

*Edit, detta tjänar man väldigt lite prestanda på om man inte använder flera diskar, och har tempdisken på en annan hårddisk än windows-disken* Ok, Ok, Miljövariabler, där det står "Variabelnamn" osv står det TEMP och TMP, skapa sådana mappar på din "TEMP-disk", sen tar du redigera och skriver adressen dit (exempelvis d:\temp). På den nedre rutan "systemvariabler" så hittar du samma sak, gör samma sak där, sen OK. Då är vi klar där! Uppdatera internetexplorer (via windows update) eller fortsätt med att skapa en mapp på tempdisken som du kallar "ietemp", sen starta en internetexplorer, trycka verktyg, internetalternativ, under "tillfälliga internet-filer" väljer du inställningar, flytta mapp... och sen väljer du ietemp-mappen på tempdisken.

Högerklick på skrivbordet, Egenskaper, Effekter, avmarkera "använd effekter för blah blah", sen har du "Visa ikoner me maximalt blah blah" den väljer du ifall du vill ha maximal prestanda, jag brukar inte avmarkera den för jag gillar snygga ikoner :D.


Angående Hz och upplösningar

Du ska noga kolla upp vilka värden som gäller för din skärm, om det står maximalt uppdateringsintervall på 1024 på 85Hz så BÖR man inte överstiga det, ofta GÅR det, men du skadar skärmen! Däremot om det står Rekomenderat uppdateringsintervall på 85Hz så gäller det fortfarande att skärmen kan ta skada, men du kan relativt säkert höjja (olika företag menar olika saker, så ska du va på en säkra sidan, sätt inte högre än vad som står). Står det rekomenderad uppdatering... 85Hz i 1024 så betyder inte det att den klarar 85Hz i 1280, utan snarare 60Hz i 1280. Högre upplösning betyder att du kan köra lägre Hz, dvs en skärm som klarar 85Hz i 1024 klarar nästan garanterat 100 i 640 och 800!


Drivrutins-inställ ningar

nVidia: Under Inställningar -> Avancerat (där du hittar vart du ställer in Hzen) (högerklick på skrivbordet/egenskaper först) väljer du 3D-kortet (TI4200 tex, är även en nVidia-ikon framför). Under "Color correction" kan du ställa in gammafusket (om du nu måste fuska för att spela lika bra som dina polare), bara höjja slidern på gamma. Under "Refresh rate overrides" kan du låsa Hzen! Obs! Detta påverkar även windows! Ställer du för högt så kan du inte få tillbaka det utan att aktivera VGA-läge å byta upplösning! Välj din CS-upplösning och sätt Hz. Under "Performance and Quality" ändrar du inställningar för hur det ser ut, på högsta prestanda läget (High performance) får du högst fps, men då ser det skabbigare ut oxo. Anti-aliasing är kantutjämning, vilket betyder att du lägger på flera bilder på varran å på så sätt får "runda" kanter, iställe för hackiga kanter. Detta tar ENORMT mycke prestanda, alltså ska du ställa det så lågt som det går! Ansiotropisk filtrering vet jag inte exakt hur det funkar, men hursomhelst så blir texturer skarpare på långt avstånd, jag brukar kompromissa och sätta 2 lr 4x, även detta tar en hel del prestanda, men jag tycker att det kan jag offra. Vill du ha hög fps så sätt detta lågt!

Jag tänker inte gå igenom direct3d-inställningar på något av grafikkorten, iomed att man inte använder det i CS (om man inte har någon bra anledning). Om du trycker på plusset framför "Preformance..." så får du fram OpenGL, under OpenGL har du "Default color depth", om detta spelar nån större roll nu förtiden vet jag inte, men ska du ha högsta möjliga prestanda så sätter du den på 16bitar. Vertical sync (Vertikalsynkronisering) gör att det "flyter" bättre, men drar även en hel del prestanda! Sätt det till off ifall du ska ha högsta prestanda. Det där är en känsla-grej, är man van å spela med off så spelar det ingen roll.

Överklocka grafikkortet kan man oxo göra med nVidias drivrutiner, genom att använda sig av denna reg-fix http://users.gummark.nu/olle/d et41clockfix.reg får man fram "Clock frequen..." där du kan ställa in, oftast går det klocka mer på minnet än på coren, om du har ett mx-kort bör du inte testa detta, då datorn oftast låser sig direkt (iofs ingen fara oftast). Med andra kort brukar jag börja med att höjja 10 på core och runt 25 på minnet, men använd gärna lägre höjjningar! Sen trycker man på test-knappen å blir det inte buggar på skärmen trycker man verkställ. Jag brukar använda 3dmark01 ( http://www.futuremark.com ) och välja endast ett av speltesten (för att se fps) och sedan höjja klockningen tills fps-en inte blir bättre, då sänker jag till föregående klockning. Börjar datorn låsa sig så är det bara att ställa ner klockningen!


ATI

Mycket är samma här, så läs gärna ovanstående för förklaringar på vad inställningar ger. Här är det inte en tabb med alla alternativ utan flera tabbar, vi börjar med SMARTGART. AGP-hastigheten ska vara så högt som möjligt, samt att Fastwrite ska vara AV (detta ger mycke prestanda samt att den blir MYCKET stabilare). Under 3D väljer du OpenGL och "Använd anpassade inställningar" sen trycker du på "Anpassa...". Samma saker här som med nVidia. Texturinställning lägre = fulare (dvs längre till vänster). Mipmap samma sak. "TRUEFORM" är en viktig sak, detta tar ENOOOORMT mycke prestanda, det rundar av alla kanter som är satta att rundas av. Ställ in det till Alltid av (Allways off). ATI har lagt med en liten leksak här oxo, där uppe har du ännu en tab som det står "SMARTSHADER" på, har du tid över kan du leka lite me den :D, aja, tryck OK så fortsätter vi.


VPU Recover kan vara en höjdare, låser sig grafikkortet kan du lyckas avsluta programmet och spara data innan du startar om datorn, jag lämnar det på! (buggar spel så kan du slå av detta, det kan vara detta som gör det). Under Bildskärmar han du trycka på knappen ovanför bilden på skärmen (dvs den stora, inte power-on knappen). Här kan du låsa Hzen! "Företräde för repititionsfrekvens" står det på svenska, detta gäller alla upplösningar! Dock endast i 3D-läge, så du behöver inte oroa dig för windows, om du inte kan välja 100Hz, så ställer du om den nedre till 100Hz, sen trycker ok och sen går in på samma ställe igen, då kan du välja det!

Under Färg kan du gammafuska, välj inte helskärms-3d, för dem har inte fåt det att funka ännu, utan ändra under Skrivbord. Under Alternativ slår du av den där störande lilla tray-ikonen. Nu är vi klar här!


** Härifrån är det uppdaterat!


BIOS-inställningar

Nu tar jag nforce2-award biosen som exempel eftersom det är den jag använder, och många andra använder. Det mesta heter likadant dock, kan ligga under olika rubriker å så bara.

Oftast kommer man åt bios-inställningarna genom att trycka DEL(ete)knappen på tangentbordet när du startar upp datorn, det står annars på skärmen tex "Press F2 to enter setup". Väl inne i biosen bör du tänka på att inte pilla på sådant som du inte vet vad det är, då du kan behöva resetta biosen via att flytta en grej på moderkortet för att datorn inte startar, du kan även bränna komponenter så att det bara är att köpa nytt!


Under Standard CMOS features brukar jag sätta none på DriveA, dvs diskettstationen, ifall det inte sitter någon diskettstation i burken. Detta kan sänka startuptiden och förebygga buggar.


Under Advanced BIOS features ändrar man boot-följden, i denna bios står det "First Boot Device" osv, sätt CDrom först ifall du ska starta från en CD och det inte funkar. HDD-0 brukar vara den hårddisk du bootar från normalt (boota betyder starta).

Under Advanced Chipset Features ställer man klockningen, FSB Frequency är olika på olika processorer, en del är gjorda för 100MHz, en del 133/166/200 osv. Att överklocka en 2500+ till 3200+ är enkelt iomed att man bara behöver slå över FSBn till 200 från 166 (samt ändra volt osv, men då måste processorn klara av det oxo, en del 2500+ gör tyvärr inte det, gäller att ha lite tur där). Vid var å ett av dessa stegen (100/133/166/200) sätts klockningen på allt annat till default, men om du överklockar tex från 166 till 180 så kommer det bli en ökning på klockningen på PCI-portar och minnen osv, vilket är negativt. Memory Timings kan ge en hel del oxo, dem kan stå långt ifrån vad dem klarar av, vet du vad timings minnet klarar av och det står på fel så ändra! Överdriver man här måste man resetta bios . AGP aparture size är ett kommando som kan fixxa många problem och ge högre prestanda. Har man ett nyare grafikkort (geforce2 och framåt, eller radeon9200 å framåt) och 512 i RAM så ska man oftast ha den på 128MB. Detta är en sån där grej man måste testa sig fram på. Börjar burken sega ner efter du ändrat den, eller låsa sig osv så bör du sänka, lägre än 64 ska man inte behöva gå dock! Man ska försöka hålla sig över 128MB för bästa prestanda (buggar det får du dock lägre prestanda).

AGP 8X Support inser man ganska fort att om man har 8Xagp-kort så ska det vara på, det kan vara på om man är osäker oxo, om inte datorn börjar bete sig underligt.

AGP Fast Write Capability ska vara disabled. Förr i tiden kunde det ge prestandalyft, men nuförtiden så skapar det nästan bara problem (vilket oftast är negativt för prestandan).


Under PC Health Status ser du hur varma dina chip går, om du kan ska du sätta System power off vid 75 grader (då det är där en AMD tar skada, Intel ligger runt 65). Om din dator börjar slå av sig ofta så vet du att de e dags att rengöra/byta CPU-kylare eller installera fler chassifläktar.


Under CPU Ratio/voltage control ställer du in multipel (ratio), säg att du har 10 i ratio och 166 i FSB, då får du 10x166=1660MHz, alltså är det en överklockningsgrej, alla processorer går det inte ändra den på utan att göra ingrepp på hårdvaran, jag lämnar den här som den är. Överklockning är inget man bör göra om man inte vet vad man sysslar med, eller tar risken att behöva byta ut datordelar som processor osv, samma sak med timings på minnena. Jag frånsäger mig allt ansvar för vad du gör med din dator . Här ändrar man även Voltage på CPUn, 1.700 står min 2500+ överklockad till 3200+ på. Ska man inte överklocka låter man detta vara. Däremot om man har problem med random restarts å sånt där och har kollat allt (inklusive temperatur osv) så kan man pröva höjja lite på dessa voltages (finns AGP/RAM/CPU) (jag har haft problem med ett minne som behövde mer ström för att fungera). Överdriv inte bara! Komponenterna kan ta skada!


Sen ere bara se till att du tar spara inställningar, å inte hoppar ut utan att spara inställningarna ;D (om du vill spara dina ändringar dvs)


Programvara

Ad-ware är ett program för att få bort program som installeras med andra program eller från internet, exempel Gator. Vissa av dessa program snor din bandbredd, din prestanda och/eller din information (lösenord med mera).


3Dmark är ett program som jämför prestanda, man ska installera det och köra det på de inställningar som står som default för att jämföra med andras system. Finns flera versioner och de hittar du på http://www.futuremark.com


Serv-U FTP är ett fildelningsprogram, jag tycker det är det enklaste att få igång, kan vara en fördel ifall man vill dela ut filer på natten eller genom en brandvägg


mIRC och ICQ är chat-program, personligen använder jag inget script till mIRC för att jag hellre ställer in det som jag vill ha det och skaffar mig de funktioner jag använder. Ett tips är att installera det på din Archive-disk så slipper du installera om det varje gång du formaterar. ICQ använder jag ALDRIG Lite-versionen, iomed att jag iaf inte komme på hur man slår av att det startas med windows.


Ventrilo och Teamspeak är röstkommunikationsprogram. Ventrilo rekomenderas!


Allmänna tips och kommentarer

Flasha bios innebär att du installerar ny programvara för biosen, detta bör man inte göra om man inte är säker på att det fixxar det problem som är störande.


Överklocka innebär att man ökar frekvensen som processorn/minnena jobbar med. Bör man endast hålla på med om man tar fullt ansvar för vad man gör, garanti gäller ej!


Viruskolla kan man göra gratis på http://housecall.antivirus.com


Hålla ner antalet program som startas när du startar datorn ger prestanda och gör det smidigare att använda datorn i allmänhet. De program du använder oftast lägger du ikonerna till på ett lätt ställe att starta, tex i en Mapp på tempdisken som du sen drar ner på listen där startknappen sitter. Bra exempel är ICQ och Steam.


Filer/ikoner på skrivbordet segar ner burken ordentligt, hitta något annat ställe att ha dem.


Hålla reda på sina filer gör jag genom att skapa tre huvudmappar på Archive-disken som jag kallar FTP (för sånt jag ska dela ut), MyStuff (sånt som jag inte vill att andra ska komma åt, tex mIRC, bilder och text) och Upload (Där jag sparar alla filer jag laddar ner, för att sen flytta runt dem dit jag vill ha dem), sen har jag installationer av program och spel under Program/Spel-mappar (ofta behöver man ominstallera sådant efter en formation, å då vill man ju veta vart det ligger så man kan ta bort de). Att lägga in program osv bara på random kan vara smidigt för läget, men jobbigt i längden. Alla program å spel jag vet jag måste ominstallera brukar jag lägga på C: så länge det finns utrymme!


Windowsknappen + E gör att du får upp en Utforskare, vilket kan vara rätt hjälpsamt när du vill komma åt dina filer på Archive :), Win+R tar fram kör, Win+D tar fram skrivbordet


Jag går inte igenom CS-inställningar iomed att jag anser att man ska köra efter reglerna hur kass burk man än har.


Den här guiden kommer ligga på http://www.grabbarna.org oxo.


Måste länka till mezzo´s tråd oxo, med tips på hårdvara: Hårdvarutips

...och även till XnP´s tråd, med tips på överklockning: Överklockning


**Uppdatering! Kom på ännu en grej som ökar prestandan, alla diskar som man har NTFS på bör man slå av indexeringstjänsten, detta genom att högerklicka på hårddisken i utforskaren och sedan välja egenskaper, längst ner är det en kryssruta där det står "Tillåt att indexerings...", avmarkera den och tryck verkställ, då kommer den fråga vilka filer/mappar du vill slå av, då väljer du samtliga (den nedre) på den hårddisken/partitionen. Sen gör man så på alla partitioner!


**Uppdatering! Memory timings -> Tack till niXta, som gav en tänkbar länk, har inte testat än själv (kommer göra efter helgen när jag får min slutgiltliga hårdvara till min nforce2 burk (dvs 9800pro ;D) Här är den (kan va bra me engelskakunskaper)
Föregående tråd
Nästa tråd

158 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 158 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..