×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Webbläsarspelens framtid

Postat av Kirk den 1 Juli 2017, 03:44
0 kommentarer · 565 träffar
Jag skrev en artikel i eRepublik för cirka ett år sen om webbläsarspelens undergång, och den fick en bra reaktion från flera av toppspelarna bland de cirka 300 kvarvarande aktiva svenskarna i spelet. Men eftersom det fanns väldigt begränsat med utrymme och frihet för att föra en diskussion så lägger jag ut en reviserad version här med plats för diskussion och röstning. Jag tvivlar inte på att det här har tagit upp innan på olika sajter.


Aktiviteten bland webbläsarbaserade spel har sjunkit rejält de senaste åren. För att förstå situationen så räcker det med att se spelstatistiken från TribalWars, Supremacy1914, AstroEmpires, RuneScape eller Habbohotel som dessutom verkar ha stängt nu. Alla dessa större webbläsarbaserade spel har under deras glansdagar haft mellan 3000-6000 aktiva och hängivna ''svenska'' spelare. Men under de senaste åren har de tappat långt över hälften av sina dedikerade spelare och nya spelare tillkommer inte i samma utsträckning som förr. Vi ser även att många svenska gemenskaper också har minskat i popularitet genom åren, lagts ner eller behövt göra drastiska ändringar, så som bilddagboken och lunarstorm.

Det krävs att både användarna och utvecklarna har en framtidsvision för att företaget ska klara sig undan en konkurs. (Grunden för utbud och efterfråga / investering) Många webbläsarspel måste välja mellan att ha en döende grupp av elitspelare eller återfå en större grupp av medelmåttiga spelare genom att drastiskt förändra sitt koncept. Se hur Fragbites har utvecklats; Det finns säkert de som tycker att det varit negativt, men antagligen en majoritet som sett det positiva att inte längre se ut som en sajt från 2003 som dessutom har fått nya funktioner, samtidigt som det bibehållit sin användarvänlighet.

Den minskade aktiviteten i webbläsarspel beror dels på de normala påtryck som spelvärlden har: Yngre generationer dras hellre till konsolspel, Facebookspelens existens och att spelare köper hellre engångskostnadsspel, samt att det numera går att få bättre datorer till billigare pris och att FPS-genren växer medan RTS-genrens popularitet minskar.

Flera bakomliggande orsaker till den minskade aktiviteten finns också i själva webbläsarspelen: Uppdateringar som har gjort spelen användarovänliga för nybörjare genom att exempelvis ständigt öka svårighetsgraden för att kunna göra progress/grinda och förändringar inom spelets ekonomi och marknad.

Den äldre gemenskapen inom spelen kan också ha distanserat sig från nybörjare. Det är inte lika effektivt att ge stöd i form av resurser som det är att ge stöd i form av ett försök till en vänskap, vilket den mer erfarna kretsen av spelare förmodligen har skapat under åren. Integrationen är inget ansvar som nybörjaren kan bära ensam, eller ens de erfarna användarna, utan det är utvecklarna som bär ansvaret över att skapa ett spel som tillhandahåller medel för att användarna ska kommunicera, vara intresserade och stanna kvar.

De flesta webbläsarspel har liksom Facebookspelen blivit spel där man loggar in, gör dagsuppgiften och sedan loggar ut. Jag minns när jag började spela AstroEmpires runt 2007 och genast kom in i en klan där rörelse och deltagarskap fanns dygnet runt. Det finns kvar till en mindre skala, men inte tillräckligt för att att få ett positivt flöde av nya medlemmar som stannar kvar i spelet. Det har lett till att spelet gått från att ha 8000 spelare 2007 till 1.000 spelare idag.

Reviserad version av https://www.erepublik.com/en/article/framtidens-erepublik-2515029/1/20

Avrundar med ett citat om ''progress i spel'',
''As I've said twice before. Reason why WoW continued to be so addicting, just like CoD, BF, etc, and as of lately DayZ, PlayerUnknown's Battlegrounds / H1Z1 is because player progress / rewards. Now, I am not implying this game have to follow any of those games footsteps with micro-transactions, P2W-concepts, trade-able stuff, etc. But to at least keep an open-mind that the market has changed, and the players has too.'' Citat från http://www.holdfastgame.com/forum/index.php?topic=760.15

Webbläsarspelens framtid

14 personer har röstat

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..