×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
3

Vad fan hände med fysiken i spel?

Postat av Ey3shield den 5 Maj 2016, 01:16
11 kommentarer · 789 träffar
För över tio år sedan, kring 2003-2004 någon gång, hade jag skaffat en ny dator med ett Radeon 9700 Pro. Jag fick tag i den läckta Half-Life 2 betan och minns när jag för första gången fick uppleva något som liknade realistisk fysik i spel. Jag traskade runt i knähögt vatten och slog med min kofot på lådor som flög omkring, skjöt på metallburkar som flög all världens väg osv. I samma veva släpptes Doom 3 och även där fanns liknande effekter. Bäst var det ändå när Max Payne 2 kom, spelet var packat med lagerhyllor fullproppade med lådor och föremål, och när man skjöt en skurk i slo-mo och denna föll in i hyllan och allting välte och flög tänkte man ASBALLT!

Vi spolar tiden till 2014 och jag har precis testat ett nytt spel, Wolfenstein The New Order. Traskar in i ett dunkelt nazi-kontor vid någon vägspärr och leker lite med ett heavy machine gun jag nyss plockat upp. Lägger en salva på kontorsstolen, ett par skott på en kaffemugg på skrivbordet och till sist ett par kulor på lampan i taket. Ingenting händer. Vafan? I första FarCry spelet minns jag att man kunde skjuta på en lampa i taket så att den gungade hejvilt och kastade skuggor över hela rummet.

Vafan hände med hela den här grejen? Någon gång med Unreal Engine 3 motorns intåg kändes det som att varenda jävla spel blev helt stelt. En MASSA tjafs med NVIDIA PhysX och liknande, men inte fan bryr man sig om att lite dimma reagerar på att man går igenom den när en handgranat inte får en bunt papper på ett skrivbord att reagera.

Detta fenomen har jag sett i princip alla spel förutom ett fåtal de senaste åren och det har i mitt tycke gjort alla spel så tråkiga. Att ha med fysik och dylikt skapar ju oscriptade och galna moment som gör att spelandet blir lite unikt. Minns hur jag skjöt ner en helikopter i Crysis 1 och rotorbladet träffade en grupp fiender som dog. I senaste Crysis 3 med sin bländande grafik kunde man inte göra något sådant överhuvudtaget.

Nä, tillbaka till tiden där man såg en Havok Logo när man startade spelet och visste vad man kunde förvänta sig!

——————————————————————————————————————————

"Ta bara CSGO, finns ingen fysik alls typ, går man på någon tunna så går man igenom den, skuter man på något föremål, eller någon kropp som ligger ner så skuter man igenom och den rör sig inte en millimeter.. vart är allt blod som flyger omkring när man skuter som det gör t.ex på Half-LIfe 2, CSS? Vart har den roliga fysiken tagit vägen? "

https://www.flashback.org/t2381490

11 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 11 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..