1
Spelidé PvP MMO
Postat av Aeckelbajspamarken den 23 April 2014, 23:08
11 kommentarer · 627 träffar
Varför finns det inte något hardcore PvP MMO?
Tänk er tibia konceptet i ett nutida MMO.
Jag snackar om ett spel, tänk er WoW, fast när du levlar och blir gankad, av någon i någorlunda jämlik level, förlorar du något så som pengar, exp eller gear. Något som har värde för gubben/dig. På hög level handlar det om att döda world bossar som spawnar olika tider och spelare springer dit för att få ner draken eller vad det nu må vara, men huvudsaken är att det skapar world PvP vid dessa bossar, den klan eller "faction" som ger upp först ger upp pga för mycket förlorad gear, pengar eller experience. Vinnarna tar hem gearet/xpboost/pengarna. Du ska också tjäna på att döda folk, så klart. Endgame ska handla om att döda bossar samt pvpa, man ska försöka knyta kontakter med folk för att kunna bilda grupper och döda bossar eller andra spelare. Ett spel om makt.
Självklart måste detta vara bra konstruerat och problem kan uppstå enkelt. Men varför finns inte ett sådant spel idag? Kan ju knappast vara omöjligt att förhindra corpsecamping m.m. på ett smart sätt? Eller är det bara så att ingen gjort spelet än?
Tänk er tibia konceptet i ett nutida MMO.
Jag snackar om ett spel, tänk er WoW, fast när du levlar och blir gankad, av någon i någorlunda jämlik level, förlorar du något så som pengar, exp eller gear. Något som har värde för gubben/dig. På hög level handlar det om att döda world bossar som spawnar olika tider och spelare springer dit för att få ner draken eller vad det nu må vara, men huvudsaken är att det skapar world PvP vid dessa bossar, den klan eller "faction" som ger upp först ger upp pga för mycket förlorad gear, pengar eller experience. Vinnarna tar hem gearet/xpboost/pengarna. Du ska också tjäna på att döda folk, så klart. Endgame ska handla om att döda bossar samt pvpa, man ska försöka knyta kontakter med folk för att kunna bilda grupper och döda bossar eller andra spelare. Ett spel om makt.
Självklart måste detta vara bra konstruerat och problem kan uppstå enkelt. Men varför finns inte ett sådant spel idag? Kan ju knappast vara omöjligt att förhindra corpsecamping m.m. på ett smart sätt? Eller är det bara så att ingen gjort spelet än?