×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
0

Videodokumentär om Sveriges första esportutbildning på folkhögskola

Postat av FLYNN_ den 1 Mars 2017, 10:33
4 kommentarer · 675 träffar
Strömbäcks Folkhögskola blev först i landet att erbjuda eftergymnasial esportutbildning - och i höstas blev 15 elever historiska då de inledde sina studier vid skolan belägen tätt utanför Umeå, i norra Norrland.

Uttagningen skedde av forne CS-proffset Petter "iLight" Arvidsson , som också är lärare på utbildningen, och till den första klassen togs tio killar samt fem tjejer ut. Jag, som producerat och filmat dokumentären, studerar också på skolan men vid journalistutbildningen och när jag insåg att skolan skulle hålla en sån här ettårig utbildning så ville jag direkt göra något på det. Efter många tankar fram och tillbaka så mynnade det ut i denna videodokumentär.

Dokumentären är filmad som så att tittaren ska få en känsla av hur det är att studera vid en sådan här utbildning och vad som får människor som gått ut gymnasiet att söka sig till just en e-sportutbildning. Ni får följa med på samhällslektioner, in i klassrummet där de spelar drygt tio timmar om dagen samt till Dreamhack dit samtliga tre lag åkte.

Lagen som finns med i filmen är Dead Pixels, Wicked Youth Gaming (Main och Tjejlag).

Stjärnorna Jesper "JW" Wecksell och Jordan "n0thing" Gilbert ger också sin syn på utbildningens intåg i scenen.

Jag vet vilka missar jag gjort i redigeringen, framförallt ljudet håller ojämn och stundtals dålig nivå men detta gick helt enkelt inte att rädda då jag inte haft tillgång till bra ljudverktyg och då jag filmat allt själv blir ljudet lidande - gällande när jag pratar så är ljudet som sämst, och där beror det helt enkelt på avsaknad av ljudstudio.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=q3fDmiHeCtk

4 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 4 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..