×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Respekt, vad är det?

Postat av Ejziponken den 28 Maj 2006, 08:20
12 kommentarer · 18 762 träffar
Hejsan vill klistra in en text som jag själv _inte_ har skrivit, men jag tycker alla verkligen borde läsa det. Det handlar om RESPEKT.

Ni får ju gärna disskutera vad respekt är för er, men läs helst texten innan ni kommenterar.

"Vad betyder respekt för dig?

Vad betyder ordet respekt? Det är den frågan Sp02F har fått i uppgift att besvara. I skolordboken står det: aktning, vördnad och hänsyn. Men i en annan ordbok hade man lagt till ordet fruktan.

Men betyder egentligen de här fyra orden respekt? Ja det kan det göra men då har man bara valt ut vissa betydelser av ordet. Jag tycker att ordet respekt är så starkt och mäktigt att det betyder mycket mer än förklarningarna i ordböckerna. Respekt är inte bara att respektera äldre människor. Skulle de på något sätt vara mer värda än unga människor? Respekt ska gälla alla människor oavsett ålder. Det ända som egentligen räknas är hur de olika individerna beter sig, inget annat. Respekt ska inte bygga på ålder.


Respekt är att vara trevlig mot sina medmänniskor oavsett kön, religion, hudfärg och så vidare. Man ska inte bli på något sätt diskriminerad eller utsatt på grund av dessa skäl. Respekt är också att kunna lyssna på en åsikt även om man själv inte tycker detsamma om den. Man kan respektera åsikten och ha förståelse och acceptans för den. Det betyder inte på något sätt att man kanske håller med, bara att man förstår. Och det är det som räknas.
För mig är respekt att kunna acceptera alla människor och bete sig trevligt mot alla slags människor. Vi är ju inte mer än människor med känslor, tankar och olika egenskaper allihop.
En gång såg jag på en TV-reklam ett väldigt bra uttryck ” alla vill ha respekt, men alla vet inte vad respekt är” och det håller jag med om till 100 %.
Respekt är inte att slå sönder någon för att få respekt. Det är inte respekt, det är rädsla. Man respekterar inte den personen, man visar fruktan.
Alla människor förtjänar inte heller respekt. En 80-årig man som är nazist och rackar ner på andra människor, förtjänar han verkligen min respekt när han själv rackar ner på andra människor, bara för att han är äldre? Nej det tycker jag inte. Men egentligen förtjänar han min respekt men han förtjänar inte att bli accepterad av mig. Jag läste en bok för någon dag sen om flickor som lever mellan två kulturer. Den handlade mycket om hur familjemedlemmar förskjuter, hotar och i vissa fall till och med dödar unga flickor som vill gå sin egen väg och bilda en egen uppfattning om livet. Det fick mig att tänka lite på det här med respekt. Ska man verkligen behöva sätta livet till bara för att få lite respekt? Nej egentligen ska man inte behöva göra det, men situationen krävde det av dom flickorna som har behövt göra det. Jag beundrar de som har satt livet till för ett så stort ord som respekt. Dom förtjänar all respekt och ära.

Folk som respekterar dig förtjänar att respekteras. Man ska göra sig förtjänt av respekt. Men om man inte kan respektera sig själv, kan man nog inte respektera andra människor.
Det finns en stiftelse som åker runt och föreläser om respekt ”Stiftelsen för Respekt”. Dom vill inspirera, motivera och engagera unga som gamla att ta initiativ och handling mot det psykiska och fysiska våldet. Jag tycker att det är väldigt bra att det finns en sådan organisation, eftersom ordet respekt missbrukas så otroligt mycket nu för tiden. Om man fortsätter och missbruka ordet kommer det förlora sin innebörd och jag tror inte samhället kan gå vidare utan ett av vårat finaste och mest värdefulla ord ”Respekt”.
En individ kan inte göra allt. Men alla kan göra något.
Köp ett miljövänligare tvättmedel och respektera miljön. Det är en bra början.


Skrivet av:
Adisa Handzic 17 år (nu 20) från Kronobergs län
Gymnasiet "


Källhänvisning:
Adisa, Handzic. (2003-12-05). Respekt, vad är det?. Mimers Brunn [Online]. www.mimersbrunn.se/arbeten/338 9.asp [2006-04-18]

Har ni ändrat uppfattning om vad respekt betyder?

119 personer har röstat

12 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 12 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..