×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
0

Matte 3b Nationella

Postat av cherryp0pper den 26 Maj 2015, 19:20
7 kommentarer · 476 träffar
Hej! Jag sitter i en smärre knipa, då jag ska ha muntliga nationella imorgon och redovisa min uträkning på ett tal jag fått. Talet är i princip löst, men behöver lite hjälp med att förstå hur jag kommit fram till grejer, då det mesta kommer från diverse andra källor, som om någon har en minut över vore det toppen.

Talet lyder: Ett område begränsas av de positiva koordinataxlarna, kurvan y=x^2+3 och kurvan y=(x-5)^2, följt av en graf över kurvorna. Bestäm områdets area.

De siffror jag har är följande:

x^2+3 = x^-10x+25
10x = 22
x = 2.2 där kurvorna korsar varandra

0 = x^2-10x+25
x = 5 +- roten av 0 (Andra kurvan min)

Vilket ger A = 2.2 integral 0 (x^2+3) dx + 5 integral 2.2 (x-5)^2 dx

Som i primitiv form blir 2.2, 0 [x^3/3+3x] + 5, 2.2 [x^3/3-5x^2+25x] (förenklat med kvadreringsregel)

När jag räknar ut den första integralen får jag 10.15-0 = 10.15, och i den andra 142-147 = 95, vilket borde ge arean 106.15 ae, men det är inte riktigt rimligt om man ser till grafen.

Mina frågor är, kan någon förklara hur man får fram de siffrorna som ger punkterna där funktionerna korsas? Samt, kan ni se några fel som gör att svaret blir såpass orimligt?
Föregående tråd
Nästa tråd

7 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 7 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..