×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Europa

#TBT: När Riot arrangerade en Dota-turnering

2
För den första gången i vår #TBT-serie erbjuder vi en tillbakablick utanför CS-världen, och tittar därmed tillbaka på när Riot Games höll i en av sin tids största Dota-turneringar.
Nej, rubriken är faktiskt inte inkorrekt. Det som endast kan beskrivas som den största rivaliteten mellan två esport-communityn (även större än 1.6 vs. Sourcedebatten) i historien startade faktiskt som ett oskyldigt samarbete mellan Dota och den då nystartade spelstudion Riot Games som under tiden var nära beta-releasen av vad som eventuellt skulle komma att bli världens mest populära PC-spel, League of Legends.

Rötterna bakom LoL går naturligtvis tillbaka till den numer legendariska custom kartan i WarCraft 3, där en av huvudutvecklarna bakom Riot Games flaggskeppstitel Steve "Guinsoo" Feak hade under en lång period jobbat med att utveckla ett flertal versioner av den mest populära Dota-kartan, som var känd som Dota Allstars. Ambitionen med LoL var därmed att skapa ett självständigt spel som inte behövde förlita sig på WC3:s motor eller begränsningar.

Men utan ett eget spel redo, hur skulle de som redan spelade Dota få upp ögonen för den nya titeln? Svaret kom i form av GamesCom 2009, där Riot bjöd ett flertal av de mer etablerade lagen i världen och fick chansen att spela om 15 000 dollar på golvet till europas största teknikmässa. Den officiella coverage-partnern var även Dota-allstars.com, den dåtida huben för allt relaterandes till Dota och agerade därmed som inkörsporten för sin nya publik.

För att återigen förtydliga om hur annorlunda tiderna faktiskt var för endast sex år sedan, så gick Riots VD Marc Merill ut med det följande uttalandet i samband med offentliggörandet av turneringen:

"We're hoping to raise the profile of DotA to a mainstream audience by displaying it at one of the largest consumer gaming shows in the world. Additionally, this tournament is one of several things that Riot and GOA have planned to "give back" to the DotA community that we've been part of for such a long time.The competitive space is extremely important to us, and we already have additional events for both DotA and League of Legends in the works!"


Fnatic lämnar som segrare

Som tidigare nämnt var listan på de inbjudna lagen nästan helt utgjord av de mer etablerade lagen verksamma i Dota under den tidsperioden. Ett flertal bekanta namn än idag deltog och bjöd på vad de som såg eventet live på plats och online som minnesvärd.


Loda tillsammans med det dåvarande Fnatic-laget


Lag i urval

Fnatic — Loda, MiSeRy-, KwoM, Kebap, freezer
Roskilde Ravens — Maelk, MaNia-, PusHer-StrEet, miGGel, AnGeL
Razer — Puppey, KuroKy, H4nn1, LevenT, Miracle
UPC — Cup, Overpow, Aventer, Jacob, Markssive

Segern gick till slut till Jonathan "Loda" Bergs Fnatic, som efter en kamp genom turneringens lower bracket lyckades besegra Roskilde Ravens 2-0 i turneringens finaler. Resan dit var inte lätt däremot för de orange-svarta spelarna, då de bara dagar innan eventet behövde rekrytera in en nöd-inhoppare i form av Florin "freezer" Stoica. Laget hade även ingen kommunikation med varandra under matchernas gång då kaptenen Edvin "KwoM" Börjessons mikrofon inte fungerade, vilket i sig gjorde lagets prestation på GamesCom till en imponerande bedrift.

För Riots del kan man nog säga att fröet som såddes i det lilla båset i Tyskland var startskottet för vad som skulle bli deras massiva esport-satsning som har lett dem till toppen av matkedjan inom fenomenet. För Dotas del var detta även den första och största gången spelet hade fått sin första stora chans i rampljuset.

Bildkälla: GosuGamers

9 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 9 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..