×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Krönika

Xerm: Stagnationen i prispengar kan vara början på slutet

2
Vi såg en signifikant ökning av utdelade prispengar vid större turneringar under 2016. Den lovande utvecklingen har dock fått sig en törn, med stagnerade prispotter som resultat under 2017. Det kan till och med bli tal om en minskning av den totala mängden utbetalade prispengar från turneringar.
Det är inte många som gillar att prata om pengar. En förklaring till detta är att folk har en tendens stämpla dig som girig om du begär mer än vad du får redan idag. Samma sak gäller när Mathias "MSL" Lauridsen tweetade om faktumet att nivån av prispengar som betalas ut vid större CS:GO-event har stagnerat. När jag läst hans tweet reagerade jag genast med att dubbelkolla det han sa, och visst stämde det. Med ett undantag; ESL Pro League.

ESL Pro League är allmänt erkänt som den högst rankade ligan inom CS:GO och större delen av världens bästa CS:GO-lag är med och tävlar. Det de tävlar om är en total prispott på en miljon dollar per säsong, vilket är en ökning från 750 000 dollar under de säsonger som avgjordes i fjol. Detta innebär att att ESL utökat prispotten för sin toppliga med imponerande 33 procent. Nog om det. Tittar vi på en utav de andra, stora ligorna, Esports Championship Series (ECS), kan vi i stället konstatera att de har minskat varje säsongs prispott. I det här fallet är det dock viktigt att komma ihåg att de deltagande lagen får ta del av de pengar som ligan i sig omsätter. Det var i alla fall vad som annonserades vid grundandet av ECS.

Vi byter fokus och riktar ljuset mot de större LAN-turneringarna för 2017. Här kan vi snabbt konstatera att det inte har skett någon ökning alls när det kommer till prispengarna. De största prispotterna kommer fortfarande från de två Valve-sponsrade majorturneringar som spelats under året. Vi fick även se den första upplagan av WESG avgöras, med en samlad prispott på 1,5 miljoner dollar. Det är dock en helt annan historia. ESL One-event och Dreamhack Open-turneringar, samt de nytillskott vi har sett, ligger kvar på samma nivåer som under 2016.

Mindre smickrande statistik på Steam

Är det här då verkligen en sådan stor sak? Ja, på sätt och vis är det ändå det. Stagnationen vad gäller prispengar kan mycket väl vara en första indikation på att vårt älskade CS:GO är på väg att dö ut. Det finns vissa andra indikationer också, som Steam-statistik och det faktum att den svenska scenen har det väldigt svårt. I det senare fallet kan vi dra tydliga paralleller till hur det såg ut under slutet av 1.6-eran, men det är en helt annan berättelse.

CS:GO fyllde fem år tidigare under året och har därmed funnits under hälften så många år som Counter-Strike 1.6 överlevde. För 1.6 tog det hela tio(!) år innan spelet hamnade ute i kylan på allvar. Saker och ting förändras dock, så även livslängden för esporttitlar. Åtminstone till en viss utsträckning. Vi har aldrig tidigare haft så många aktiva titlar som vi har idag. Samtidigt tävlar de allihopa, mer eller mindre, om samma finansiella stöd för att bygga upp sina respektive scener. Counter-Strike har dock haft en rätt unik ställning på esportmarknaden i och med avsaknaden av några riktiga konkurrenter, gällande populäritet, i form av andra FPS-titlar. Nu då? Nu ser situationen helt annorlunda ut. Nu finns spel som Overwatch och Paladins, men framför allt har vi det spel som utan tvekan har störst inverkan just nu - PUBG - som roffar åt sig en stor del av casual-spelarna från CS:GO-scenen.

Hur hör då allt detta ihop? Det är egentligen ganska enkelt. Om turneringsarrangörer märker att intresset för deras turneringar sjunker är det logiskt att de inte kommer att investera mer pengar i dessa. Jag gissar att de flesta redan tittar på hur de ska kunna använda sig av dessa nya, framväxande titlar för att säkra en fortsatt ekonomisk tillväxt.

Det finns alltid hopp

Så tillbaka till Lauridsens tweet. Jag kan definitivt förstå hans fråga och tror på intet sätt att det handlar om girighet eller något sådant. Det handlar snarare, troligen, om ett sätt för honom att vädra sin oro gällande spelets framtid, vilket inte alls är konstigt. Alla profesionella CS:GO-spelare bör vara oroliga. Det handlar trots allt det spel som de har byggt sina karriärer på och att deras levebröd kan komma att marginaliseras. Något som i slutändan kan komma att tvinga dem till ett annat spel - om de vill fortsätta att dra in samma pengar som idag.

Finns det något sätt att bryta denna stagnation och fortsätta att utveckla CS:GO-scenen? Självklart, men det är i mångt och mycket beroende av de andra spelens framgångar. Något annat som kan hjälpa till är om återväxten inom CS:GO-scenen tar fart. Det skulle kunna ge oss mer unga, talangfulla spelare till de högre divisionerna. I slutändan ligger dock en stor del av esporttitelns framtid i händerna på turneringsarrangörerna. Börjar de dra ner på antalet turneringar likväl som mängden prispengar, då skulle de även beställa en gravplats för hela CS:GO.

Sist, men sannerligen inte minst; vad skulle möjligen Valve kunna göra för att bryta denna dystra utveckling? Rätt mycket, mest troligt, men jag skulle inte sätta mitt hopp till att så faktiskt sker. Möjligen kommer de i stället arbeta med en ny version av spelet, som sneglar mot andra spel - så som PUGB - för att hämta in nya spellägen. Jag vet verkligen inte. Däremot är jag rätt säker på att de inte kommer att investera mer pengar i sina egna Major-turneringar, inte heller i andra CS:GO-turneringar.

Kan vi då hoppas på att få se höjda prispotter för 2018? Absolut, hoppet finns alltid. Räkna dock inte med det. Förbered er i stället för en sänkning, för om den nuvarande utvecklingen håller i sig börjar vi med största sannolikhet närma oss slutet på den fantastiska CS:GO-eran.

20 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 20 kommentarer

Skriv en kommentar

DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?>
Laddar..