Polackerna, som på många sätt är unika inom esportvärlden, har inte skördat särskilt stora framgångar i ESL Pro League-sammanhang. Åtmistone inte efter finalförlusten mot Fnatic under ligans första säsong. Faktum är att Virtus.pro aldrig ens har tagit sig till slutspel efter det. Den riktiga botten nådde laget under ligans tredje säsong, då de slutade längst ned i tabellen.
På grund av en rad speciella omständigheter, och det faktum att ESL garanterat såg ett stort värde i att ha kvar polackerna i högstaligan, behöll de sin plats i Pro League tack vare ett wildcard. Frågan är om historien kommer att upprepa sig.
Team Kinguin, landsmän till Virtus.pro, slutade allra sist under den nu avslutade femte säsongen av ligaspelet. Detta innebar en direkt degradering. Det lag som tog klivet upp, och med det lade vantarna på Kinguins plats, var inga mindre än svenska Godsent - som vann ESEA Premier. HellRaisers och Virtus.pro slutade på en tolfte respektive trettonde plats och tvingades därmed kvala. Detta i en kvalprocess där Penta Sports och BIG tog plats som representanter för ESEA Premier.
Kvalet slutade, för polackernas del, med en stor besvikelse. För andra gången på tre säsonger är de utslagna och den här gången talar det mesta för att de faktiskt kommer att få tillbringa en säsong i ESEA Premier innan de åter har chansen att ta plats i ESL Pro League. Än så länge ser det nämligen inte ut som att något av de övriga lagen i ESL Pro League kommer att överge sin plats i ligan. Inte heller känns det särskilt troligt att BIG skulle göra det, efter att ha kvalat in.
Den enda räddningen i sikte är om ESL skulle bestämma sig för att utöka antalet lag som deltar i Pro League. Dagens 15 lag skulle, utan större problem, kunna utökas med ett till. Då skulle Virtus.pro, rent teoretiskt, kunna tilldelas platsen i och med ett nytt wildcard. Hur troligt är då detta?
Jag skulle vilja säga att det inte alls är särskilt troligt. Lagen bör i det här skedet vara fullt informerade om hur nästa säsong kommer att se ut, exempelvis vad gäller antalet tävlande lag. Nu lär ESL förbehålla sig rätten till ändringar, men sådant är ändå alltid lite känsligt. Samtidigt kan vi aldrig riktigt veta med ESL. Turneringsarrangören har tidigare visat att de inte är rädda för att fatta beslut på tydligt ekonomiska grunder, även om skälen kläs i någon finare skrud - så som sportsliga grunder och för ligans utveckling.
Hur det än blir står det klart att Virtus.pro har en del att fundera över. Varför har de så svårt för onlineligor? Laget har inte precis övertygat i ECS heller. För i Eleague, som spelas offline, har det gått desto bättre. Kan det möjligen bli så att Virtus.pro hädanefter endast fokuserar på tävlingar som hålls offline? Vi får väl se.
På grund av en rad speciella omständigheter, och det faktum att ESL garanterat såg ett stort värde i att ha kvar polackerna i högstaligan, behöll de sin plats i Pro League tack vare ett wildcard. Frågan är om historien kommer att upprepa sig.
Team Kinguin, landsmän till Virtus.pro, slutade allra sist under den nu avslutade femte säsongen av ligaspelet. Detta innebar en direkt degradering. Det lag som tog klivet upp, och med det lade vantarna på Kinguins plats, var inga mindre än svenska Godsent - som vann ESEA Premier. HellRaisers och Virtus.pro slutade på en tolfte respektive trettonde plats och tvingades därmed kvala. Detta i en kvalprocess där Penta Sports och BIG tog plats som representanter för ESEA Premier.
Slutställning — EPL Europa S5
# | Team | M | V | F | RV | RF | RS | P |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | North | 26 | 19 | 7 | 399 | 284 | 115 | 57 |
2 | G2 Esports | 26 | 16 | 10 | 379 | 324 | 55 | 48 |
3 | mousesports | 26 | 16 | 10 | 347 | 302 | 45 | 48 |
4 | Fnatic | 26 | 15 | 11 | 334 | 324 | 10 | 45 |
5 | Natus Vincere | 26 | 14 | 12 | 333 | 332 | 1 | 42 |
6 | EnVyUs | 26 | 14 | 12 | 366 | 362 | 4 | 42 |
7 | FaZe Clan | 26 | 14 | 12 | 365 | 355 | 10 | 42 |
8 | Astralis | 26 | 14 | 12 | 361 | 340 | 21 | 42 |
9 | Heroic | 26 | 12 | 14 | 357 | 350 | 7 | 36 |
10 | NiP Gaming | 26 | 12 | 14 | 312 | 353 | -41 | 36 |
11 | LDLC | 26 | 11 | 15 | 326 | 360 | -34 | 33 |
12 | HellRaisers | 26 | 10 | 16 | 325 | 363 | -38 | 30 |
13 | Virtus.pro | 26 | 9 | 17 | 299 | 361 | -62 | 27 |
14 | Team Kinguin | 26 | 6 | 20 | 289 | 382 | -93 | 18 |
Kvalet slutade, för polackernas del, med en stor besvikelse. För andra gången på tre säsonger är de utslagna och den här gången talar det mesta för att de faktiskt kommer att få tillbringa en säsong i ESEA Premier innan de åter har chansen att ta plats i ESL Pro League. Än så länge ser det nämligen inte ut som att något av de övriga lagen i ESL Pro League kommer att överge sin plats i ligan. Inte heller känns det särskilt troligt att BIG skulle göra det, efter att ha kvalat in.
Den enda räddningen i sikte är om ESL skulle bestämma sig för att utöka antalet lag som deltar i Pro League. Dagens 15 lag skulle, utan större problem, kunna utökas med ett till. Då skulle Virtus.pro, rent teoretiskt, kunna tilldelas platsen i och med ett nytt wildcard. Hur troligt är då detta?
Jag skulle vilja säga att det inte alls är särskilt troligt. Lagen bör i det här skedet vara fullt informerade om hur nästa säsong kommer att se ut, exempelvis vad gäller antalet tävlande lag. Nu lär ESL förbehålla sig rätten till ändringar, men sådant är ändå alltid lite känsligt. Samtidigt kan vi aldrig riktigt veta med ESL. Turneringsarrangören har tidigare visat att de inte är rädda för att fatta beslut på tydligt ekonomiska grunder, även om skälen kläs i någon finare skrud - så som sportsliga grunder och för ligans utveckling.
Hur det än blir står det klart att Virtus.pro har en del att fundera över. Varför har de så svårt för onlineligor? Laget har inte precis övertygat i ECS heller. För i Eleague, som spelas offline, har det gått desto bättre. Kan det möjligen bli så att Virtus.pro hädanefter endast fokuserar på tävlingar som hålls offline? Vi får väl se.