×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Intervju

greykarn om DreamHack Las Vegas: "Överlag är vi väldigt nöjda!"

4
Hur tycker DreamHack själva egentligen att deras andra DreamHack Masters-upplaga i Las Vegas gick? Vi har pratat med Tomas "greykarn" Lyckedal, Chief Brand Officer på DreamHack för att ta reda på bland annat det.
Tittarsiffrorna sköt i höjden, ljudet från spelautomaterna varvades med rösterna och skriken från några av världens bästa CS:GO-spelare på den stora casinoytan inne på världens näst största hotell, MGM Grand. Flera nyfikna amerikaner och turister flockades runt spelarområdet och försökte komma i underfund med vad som faktiskt skedde.

Vår svenska turneringsjätte DreamHack har satsat stenhårt på sitt Masters-koncept. Den första turneringen som gick av stapeln i Malmö förra året var ett jättekliv som slutade i succé, något man hoppades på skulle ske i en av USA:s maffigaste och lyxigaste städer, Las Vegas. Men när det var dags för slutspel ekade kommentatorernas röster i en näst intill tom arena.

Under den sista dagen av DreamHack Masters Las Vegas passade jag på att ta en pratstund med Tomas "greykarn" Lyckedal, Chief Brand Officer på DreamHack, som delade med sig av sina tankar gällande evenemanget, hans åsikter om hur det är att hålla turneringar i USA och kommande DreamHack Masters Malmö och majorförhoppningarna. I överlag är både han själv och DreamHack nöjda med evenemanget.

"Överlag är vi väldigt nöjda med evenemanget. Tittar man på tittarstatistiken online så är det jättebra, sen är det tråkigt såklart att det inte kommer fler besökare till evenemanget. Men det är ju så, tittar man på alla amerikanska CS:GO-evenemang så har det varit ganska svårt. Vi hade en jättemöjlighet att göra det tillsammans med MGM som själva står med som en sponsor till evenemanget, det är därför vi också har 450 000 dollar i prispengar, vilket är mycket tack vare samarbetet vi har med dem.

De har en jättefin arena och det passar väldigt bra med spelare och lag. Spelarna är jättepositiva och tycker att själva grejen att vara i Las Vegas är positivt, så när vi räknar helheten så är vi väldigt positiva med evenemanget. Tittar man statistiken över tittare online så har det varit väldigt, väldigt bra. Speciellt för att vara amerikansk tidszon", säger Lyckedal när vi frågar om hans personliga tankar om Las Vegas-evenemanget.

Pokalen som dessutom roterade, inne på scenen i MGM Grand Garden Arena
Pokalen som dessutom roterade, inne på scenen i MGM Grand Garden Arena


När jag frågar honom om de tror att de kan ha valt fel stad för att hålla evenemanget i menar han att man kan se det på olika sätt och jämför med andra turneringar som arrangerats. Han påpekar till exempel att evenemang som IEM Oakland, ESL One New York, ECS Anaheim och Eleague-majorn inte riktigt kändes så fulla som de påstods vara.

"MLG Columbus tror jag har varit den som varit mest framgångsrikt på så sätt. Jag tror att det handlar om att nå folk i närheten och närområdet. Det kanske är så att det fanns mycket CS:GO-fans runt Columbus och i den regionen. I Las Vegas var det tydligen inte det", menar han.

Allt fler turneringsarrangörer har verkat vilja styra kosan mot just USA för att hålla sina evenemang. Förutom DreamHack har vi även sett ESL hålla IEM Oakland och ESL One New York. Även ECS valde att hålla sina finaler i Anaheim. Därefter har två av de tre senaste major-turneringarna arrangerats i Columbus respektive Atlanta. Varför lockas man över till andra sidan Atlanten? Enligt Lyckedal finns det framför allt ett stort mediaintresse.

"Jag tror att det är media- och sponsorintresset. Det är den största marknaden. Tittar vi på Twitch-siffror så är det flest tittare i USA. Tittar du på alla saker så är att göra evenemang i USA en stor sak. Sen finns det en stor esportcommunity, det är bara att det är ett enormt stort land så den kanske är mer utspridd än vad den är i Sverige med 10 miljoner", förklarar han.


På frågan om det är svårt att planera ett sådant evenemang, använder han IEM Katowice som ett exempel.

"Ja verkligen! Det är ju svinsvårt! Men esporten är ju fortfarande i sin linda. Jag menar, folk använder bilden av Katowice i alla presentationer lite grann. Det jag menar med det är ju att det inte är helt enkelt fylla arenor med esportfans. Vi var väldigt glada när vi lyckades med det i Malmö och jag tror att vi kommer att lyckas med det i år igen, speciellt nu när vi släppt biljetterna. Det ser väldigt positivt ut.

Det är ju också för att det finns väldigt många svenska fans. Jag tror att inte att det är superenkelt även fast DreamHack satsar miljontals kronor på det här evenemanget. Det är ju inte lätt för någon annan heller. Det är ju tight", säger han.

Ett näst intill fullsatt DreamHack Masters Malmö förra året.
Ett näst intill fullsatt DreamHack Masters Malmö förra året.

Förutom tittarupplevelsen på plats är DreamHack kända för att värna om tittarna online. Det kan man inte minst se på hur mycket tid och engagemang de lägger på produktion i form av hype-filmer med både spelare och talanger på plats, inklusive happenings på evenemanget som sänds live. För Lyckedal är det lika viktigt att de där hemma skall få ta del av upplevelsen på plats. Något som var svårare att genomföra under helgens Las Vegas-evenemang.

"För oss har det varit en kombination, vi vill liksom ha upplevelsen på plats och förmedla den hemma och jag tror att vi lyckades med det i Malmö. Folk fattade vilken hype det var på plats och då var det också coolt att kolla på det hemifrån. Så det är en kombination och vi jobbar ju väldigt mycket med publiken och vår scen-setup och då bygger det såklart på att ha folk på plats.

Det är ju lite tråkigt för oss såklart att vi inte riktigt kan få den effekten som vi hade velat, men på det stora hela är vi väldigt nöjda. Vi ser fram emot Malmö och vi tror att vi kommer att göra ännu häftigare grejer där och vi är väldigt stolta att vi gjort detta. Det är vårt första stora evenemang i USA någonsin. Överlag har det varit mycket positiv feedback också", berättar han.

Efter att ha pratat med spelare på plats fick jag intrycket av att väldigt många önskade och hoppades på att DreamHack skulle hålla nästa major. Lyckedal själv berättar att de föreslagit det för Valve och hoppas på att chansen finns.

"Vi har ju föreslagit det till Valve, självklart. Men man vet aldrig, det är de som bestämmer. Man får ganska lite information förrän beslutet tagits. Vi önskar ju såklart att det bli det, men jag tror att det är en perfekt tid på året. Det är efter att spelarna har sin lilla ledighet också, vi tycker att den har bäst timing. Jag tror kanske inte att Valve och andra aktörer tycker att det är bästa timingen för det kanske borde vara lite tidigare i juli någonstans och Malmö är ju den första helgen i september, slutet på augusti. Så det kanske blir lite för nära nästa major om det skall vara en igen i januari.

Däremot tycker vi att det är ett perfekt evenemang att ha det på och vi visade det förra gången också. Vi gjorde det största CS:GO-evenemanget som inte var en major så jag tycker att det är bevis på att vi kan leverera och, vi tror att Malmö i år kommer att bli häftigt evenemang oavsett om det är en major eller inte. Men det vore såklart superkul om det blev det", avslutar han hoppfullt.

5 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 5 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..