×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Krönika

Krönika: Jakten på det perfekta majorsystemet

1
Det är februari och tre månader har gått sedan den senaste majorturneringen för Counter-Strike: Global Offensive hölls i Cluj-Napoca, Rumänien. Personligen kan jag knappt bärga mig inför den kommande turneringen i Columbus, Ohio, den första som arrangeras på de amerikanska kontinenterna. Än är det dock två månader kvar tills det är dags och kvalprocessen lever i allra högsta grad. Men är detta nya system, med Minors, verkligen rätt väg att gå? Jag tror inte det.
Missförstå mig inte, jag älskar tanken på att oetablerade lag får en rättvis chans att kvalificera sig för majorturneringar. Det gör jag verkligen. Däremot tror jag inte att Valve, och arrangörerna av MLG Columbus, använder Minors på rätt sätt. Låt mig få förklara hur jag anser att Minors bör användas i kvalificeringsprocessen till kommande majorturneringar.

De åtta bästa lagen från den senaste majorturneringen bör även i fortsättningen vara garanterade en plats i nästkommande major. Däremot bör de övriga åtta bestämmas genom Minors. Inga direktkval och inga inbjudningar till premiumplatser i kvalturneringar.

• • •



Minorturneringarna skulle då vara indelade i flera geografiska regioner, så som EU, CIS, Nord- och Sydamerika, Asien, Oceanien och Afrika. Dessa sex regioner är alla garanterade en plats i nästa majorturnering. De återstående två platserna fördelas mellan de två främsta regionerna under den senaste majorturneringen, men ingen region kan få fler än två platser. Detta innebär att om de tre bästa lagen från den senaste majorturneringen alla var från EU och den fjärde representerade Asien, ja då får både EU och Asien ytterligare en plats i nästa majorturnering.

Varje Minor bör arrangeras som ett enskilt event, med LAN-finaler och en hel del prispengar. Detta gör det än mer attraktivt att delta, även för de lag som tävlade i den senaste majorturneringen men inte lyckades nå topp åtta. Minorturneringen kan sedan äga rum en månad eller så innan nästa majorturnering. Då finns det gott om tid till att fixa visum och sådant.

Varje Minor skulle ha sina egna kval, som leder fram till de regionala Minor-finalerna och det bör inte finnas någon gräns för hur många lag som kan delta. Detta ger alla en ärlig chans. Visst kommer det att finnas vissa kontroverser med fuskpåståenden och andra saker. Men med ett strikt regelverk och effektiva anti-fuskverktyg, som tillhandahålls av Valve, bör allt bli bra. Visst, vi kan komma att se några topplag förlora en RO128-match, beroende på kvalens struktur. Och hey, eftersom alla Minors förmodligen kommer att ha flera kval är det bara för lagen att ge det hela en ny chans.

• • •



Detta kanske låter lite komplicerat och visst, det kommer att krävas en stor insats från Minor-arrangörerna men samtidigt, deras affärsidé handlar om att anordna CS:GO-turneringar. Om bara Valve stödjer arrangörerna ordentligt och att scenen samtidigt står enade bakom modellen, då kan jag verkligen inte se att detta går fel. Det är verkligen öppet för alla, men ger ändå förmåner till lag och regioner som har gjort bra ifrån sig tidigare. Samtidigt kastas det inte runt premiuminbjudningar till lag bara för att de är populära.

• • •



Men vem försöker jag lura? Inte ens jag tror att det är realistiskt. Inte för att jag tvivlar på min egen idé, utan på grund av det faktum att det är osannolikt att detta "öppen för alla"-konceptet kommer att locka arrangörerna samt Valve. Det kommer troligen ses med skepsis eftersom det ändrar fokus från dagens "vilka lag är populära och inte".

Vad tycker du om majorsystemet?
Delge oss dina kloka tankar i kommentarerna.

12 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 12 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..