Skapad av mjukvaruprogrammeraren samt före detta proffs-spelaren David Titarenco ser Game:ref, en unikt kodad mjukvara baserad på en vanlig Arudino plattform, ut att bli det första stora och närmast helt fläckfria viset att upptäcka fuskande spelare.
Spelarens hårdvara kopplas in i plattformen, varpå mjukvaran då granskar vartenda input spelaren gör på det fysiska planet. Detta innebär att Game:ref kan skilja på om en spelare t.ex faktiskt siktar mot sin motståndares huvud, eller om han blir assisterad av ett fusk baserat på spelarens rörelser.
Diskussionen kring fusk bland proffs exploderade mot sista halvan av 2014. Två toppspelare i Hovik "KQLY" Tovmassian samt Gordon "Sf" Giry blev, inte ens en månad innan årets sista major Dreamhack Winter, VAC-bannade. Det väckte misstankar kring om spelarna hade fuskat i officiella matcher och även på LAN, någonting som många trodde var omöjligt. Detta ledde till att turneringar tagit ännu längre steg kring att se till att deras event är fuskfria, och gör därmed Game:ref i skrivande stund till en vara som skulle vara väldigt eftertraktad om det färdigställs.
Mer nyheter kring Game:ref kommer komma inom den närmsta framtiden, då projektet ännu är långt ifrån färdigställt. Bland annat kommer Titarenco öppna upp en Kickstarter-sida och kommer även presentera produkten för turneringsarrangörer.
För att läsa mer om projektet, besök den officiella hemsidan Gameref.io.
Bildkälla: David Titarenco
Spelarens hårdvara kopplas in i plattformen, varpå mjukvaran då granskar vartenda input spelaren gör på det fysiska planet. Detta innebär att Game:ref kan skilja på om en spelare t.ex faktiskt siktar mot sin motståndares huvud, eller om han blir assisterad av ett fusk baserat på spelarens rörelser.
Diskussionen kring fusk bland proffs exploderade mot sista halvan av 2014. Två toppspelare i Hovik "KQLY" Tovmassian samt Gordon "Sf" Giry blev, inte ens en månad innan årets sista major Dreamhack Winter, VAC-bannade. Det väckte misstankar kring om spelarna hade fuskat i officiella matcher och även på LAN, någonting som många trodde var omöjligt. Detta ledde till att turneringar tagit ännu längre steg kring att se till att deras event är fuskfria, och gör därmed Game:ref i skrivande stund till en vara som skulle vara väldigt eftertraktad om det färdigställs.
Mer nyheter kring Game:ref kommer komma inom den närmsta framtiden, då projektet ännu är långt ifrån färdigställt. Bland annat kommer Titarenco öppna upp en Kickstarter-sida och kommer även presentera produkten för turneringsarrangörer.
"My goal is to first approach events and organizers and lans in particular and see how they do there and then I'd like to contact end-users [regular players]," he said. "I feel that both hardcore as well as casual gamers would like this. Nobody likes to be cheated against, no matter if you're playing at the highest levels or the lowest levels. It just sucks when you're playing against a cheater." - David Titarenco till Motherboard
För att läsa mer om projektet, besök den officiella hemsidan Gameref.io.
Bildkälla: David Titarenco