×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

RecensionÖvrigt

Recension: Blue Yeti

2
Alla har vi den där kompisen som är en pina att spela med då dennes mikrofon är fullkomligt värdelös. Vill du göra både kompisen och dig själv en tjänst? Då kan en present i form av USB-mikrofonen Yeti från Blue vara något.
Många av er är säkert redan bekant med den rejäla pjäs till mikrofon. Blue Yeti har funnits på marknaden sedan 2009 och är oerhört populär bland såväl youtubers som hos de som streamar. Mikrofonen passar dock långt fler än så, bland annat tack vare riktigt bra ljud och de många inställningarna som finns inbyggda. Mer om detta lite längre ner.

Utformning och funktioner

Yeti är som sagt en riktigt rejäl mikrofon. Monterad på det medföljande stället mäter den nästan 30 centimeter på höjden och den är tung, riktigt tung. Själva mikrofonen väger 0,55 kg men räknar du med det medföljande stället landar totalvikten på hela 1,55 kg, och den är riktig stadig.

Den version vi testar är Yeti USB och finns i fyra olika färger, varav detta testexemplar har färgen kallad "blackout". Den är med andra ord helt svart, bortsett från den något silvriga Blue-logotypen som sitter på. Stativet låter mikrofonen att vickas framåt och bakåt, i rätt så många grader. Lutningen justeras enkelt genom två skruvar på vardera sida var mikrofonen fästes i stället. Vill du i stället använda någon typ av mikrofonarm, vilket rekommenderas, skruvar du enkelt loss Yeti från stället och fäster den på armen med ett standardiserat skruvfäste på dess mikrofonens undersida.

På undersidan återfinns, förutom själva USB-kontakten, även ett 3,5 mm-uttag i vilket du kan koppla in ett headset. Detta gör att du väldigt enkelt kan lyssna på dig själv för att se till så att allting låter som det ska och därför finjustera inställningarna. Yeti fungerar även som som ett sorts externt ljudkort genom sin inbyggda amp på 16 Ohm. Detta innebär att du inte bara kan kontrollera så att du själv låter bra, du kan även se till så att du hörs bra över ljud från spel och annat.

Specifikationer`

Omvandlare: Pressure-gradient med digital USB-utmatning
Inspelningsmönster: Stereo, cardioid, omnidirektionell och bidirektionell
Upplösning: 48 kHz/16-bitar
Frekvensrespons: 20 Hz–20 kHz
Vikt: 1,55 kg
Dimensioner (utsträckt): 12 cm x 12,5 cm x 29,5 cm
USB-kabel medföljer

På Yetis framsida hittar vi en väldigt lättillgänglig muteknapp så att du enkelt kan stänga av ljudupptagningen om så önskas. Under denna knapp finns ett volymreglage för det headset du eventuellt har kopplat in till din Yeti. På motsatt sida hittar vi två andra reglage. Det handlar om en liten ratt för att justera mikrofonens gain-inställningar samt ett reglage med vilket du ändrar mellan de fyra olika inspelningslägen som stöds. Det handlar om stereo, kardioid (även kallat njure eller riktad mikrofon), omnidirektionell samt bidirektionell. Detta möjliggörs genom vad som kallas för trekapselteknologi, vilket innebär att Yeti har tre stycken kondensatorkapslar döljer sig på insidan. Det var väl egentligen allt. För att få en bättre uppfattning om mikrofonens utseende rekommenderas ni ta en titt på bilderna.

Testet

Jag har använt Yeti under en tid nu och har försökt att testa den på en rad olika sätt. De två vanligaste användningsområdena för min del har dock varit att använda den som mikrofon då jag sitter och spelar med vänner, samt under röstsamtal via Skype och Slack. I dessa två fall har mikrofonen varit inställd på kardioidläget, vilket innebär att den spelar in i en direkt riktning mot mig. Jag måste säga att jag har fått en hel del kommenterar om just ljudkvalitén, så pass att jag faktiskt har fått frågan under Match Making-matcher "Ey, vad har du för någon mic egentligen?".

Det har blivit en del rattande för att testa de andra inspelningslägena och det finns verkligen ingenting att anmärka på där. Alla funktioner fungerar precis som de är tänkta. Då jag själv varken sjunger eller spelar något instrument har jag sökt mig runt på internet för att bilda mig en uppfattning om hur Yeti hanterar denna typ av användning och svaret verkar vara: Helt okej. Med både pris och de många andra användningsområdena i åtanke så. Jag har även testat testat funktionaliteten vad gäller att spela in intervjuer och/eller podcasts med flera deltagare, båda uppgifterna klarar den med bravur.

Märk väl att Yeti fångar bakgrundsljud väldigt bra. Knapprandet på mina olika mekaniska tangentbord och distinkta musklick hörs väldigt bra, vilket gör att jag har använt muteknappen en hel del då jag har suttit i olika möten via Skype och Slack. Ska du spela in voice-overs, någon Youtube-video eller kanske en podcast kan det vara värt att redigera ljudet i efterhand för att hantera just bakgrundsljudet. Det känns dock som en försumbar nackdel med tanke på det omfångsrika och klara ljud som mikrofonen levererar i övrigt.

En annan sak som jag har fått uppleva är hur väl det hörs om du råkar röra i mikrofonen samt i fall du stöter till det bord som den står på. Detta är dock lätt avhjälpt genom att fästa Yeti i en mikrofonarm. Noterbart är att Yeti, på grund av sin storlek, inte passar i alla shockmounts där ute. Det finns speciella sådana för just Yeti, tillverkade av Blue, för runt 890 kronor.

Slutsats (TLDR) och betyg

De många inspelningslägena och det för priset riktigt imponerande ljudet gör att Yeti är en av de mest konkurrenskraftiga mikrofonerna där ute. Den kostar nämligen inte skjortan men är samtidigt en så pass stor investering att du vill få valuta för pengarna, och det får du verkligen. Att det sedan bara är att plugga in den i ett USB-uttag på datorn för att sedan kunna börja spela in direkt därefter gör saken ännu bättre. Yeti passar streamers, dig som spelar in annan typ av videomaterial, podcasts samt hobbymusikern som inte väl lägga ut flera tusen på en rejälare setup. Skulle varje person som spelar Match Making i CS:GO sitta med en Yeti skulle det plötsligt vara mycket trevligare att spela.

Positivt:
  • Riktigt bra ljud.
  • Flera inspelningslägen och gain-kontroll direkt på mikrofonen.